کد خبر : 73902

منتظر کاهش شدید قیمت خودروهای وارداتی باشیم؟

منتظر کاهش شدید قیمت خودروهای وارداتی باشیم؟

تصمیم اخیر مجلس در قالب بودجه‌۱۴۰۱ برای واردات خودرو می‌تواند به کاهش ۱۰ تا ۵۰درصدی قیمت خودروهای خارجی منجر شود.

به‌ گزارش خودروتک به نقل از همشهری آنلاین، مجلس در چارچوب بودجه سال‌۱۴۰۱ مجوز واردات ۵۰هزار دستگاه خودرو سواری بنزینی و ۲۰هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه‌سوز، هیبریدی و برقی را مصوب کرد.

این واردات با تعرفه ورودی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، انجام خواهد شد.

متعاقب این مصوبه، معاون وزیر صمت اعلام کرد: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلا تغییری نخواهد داشت و براساس همان تعرفه‌های قبلی صورت می‌گیرد.

محسن صالحی‌نیا گفت: تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور از ۴۰‌درصد آغاز و تا مرز ۷۵‌درصد اعمال می‌شود.

او افزود: در سال‌های قبل نیز واردات خودرو براساس آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو که مصوب هیأت وزیران است، انجام شده و با مصوبه مجلس به دولت اجازه داده می‌شود تا شرکت‌ها و اشخاص بتوانند براساس ضوابط فنی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در سنوات قبلی میانگین قیمت هر خودروی وارداتی ۲۰ تا ۲۲هزار دلار بوده است یعنی ۱.۴میلیون دلار در سال آینده صرف واردات خودرو خواهد شد.

او افزود: همیشه تعرفه واردات حداکثر تا ۱۵بهمن به دولت پیشنهاد می‌شود و دولت نیز آن را تصویب می‌کند اما امسال تعرفه واردات خودرو به‌دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهاد نشده اما با عملیاتی‌شدن این قانون اگر کسانی پیشنهادی داشته باشند، در دولت قابل بررسی است.

کاهش ۱۰ تا ۳۰درصدی قیمت‌ها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه تأثیر واردات بر بازار خودروهای داخلی و وارداتی متفاوت خواهد بود، گفت: اثر این واردات بر کاهش قیمت خودروهای خارجی، بسته به نوع خودروهای خارجی وارداتی موجود در بازار متفاوت خواهد بود و احتمالا شاهد تعدیل ۱۰ تا ۳۰درصدی قیمت این خودروها خواهیم بود.

مهدی دادفر افزود: برخی خودروهای خاص و گران‌قیمت کنونی موجود در بازار مانند ب‌ام‌و و لکسوس، افت قیمت بیشتر و تا ۳۰درصد را شاهد خواهند بود اما این تأثیر در خودروهای خارجی ارزان‌قیمت که سهم بیشتری از بازار را دارند، کمتر و تا حدود ۱۰درصد است.

او در مورد تأثیر این واردات بر قیمت خودروهای داخلی گفت: در بازار خودروهای داخلی با توجه به رویه کنونی تولید و عرضه، حتی احتمال افزایش قیمت این خودروها با توجه به روند تورم، افزایش تعداد خودروهای غیرمشمول قیمت‌گذاری و شیوه کنونی عرضه خودرو با بازار وجود دارد.

دادفر افزود: خودروسازان درخواست افزایش ۳۰درصدی قیمت‌ها در ابتدای امسال را داشتند و در ۲مرحله فقط ۷ و ۱۸درصد مجوز افزایش قیمت دریافت کردند که با اضافه‌شدن تورم سال آینده به قیمت تمام‌شده این خودروها، احتمالا باید قیمت خودروهای داخلی باز هم افزایش یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: احتمالا واردات با رعایت ضوابط و مقررات واردات خودرو در سال‌های ‌۹۴ و ۹۵ انجام خواهد شد اما هنوز ایرادات قبلی مانند نرخ تعرفه خودرو وجود دارد و مشخص نیست که آیا واردات خودرو تنها به واردکنندگان رسمی محدود خواهد شد یا اینکه افراد غیرحقیقی و حقوقی نیز قادر به انجام این کار خواهند بود.

دادفر، دریافت گواهی تأیید نوع را مشکل دیگر واردات خودرو دانست و افزود: برای واردات خودروهای مدل سال ‌باید مستندات استانداردهای ۸۵گانه دریافت شود و این پروسه ۲ تا ۳ماه طول می‌کشد. همچنین باید مجوز شماره‌گذاری از پلیس راهور با ارائه گواهی خدمات پس از فروش، دریافت شود که فعلا انجام این موارد تنها در توان شرکت‌های نمایندگی رسمی است و سایر واردکنندگان تا زمانی که متعهد به ارائه خدمات پس از فروش نشوند، امکان ثبت سفارش واردات خودرو در سامانه ثبتارش را نخواهند داشت.

او افزود: باید منتظر ماند و دید که بقیه واردکنندگان نیز می‌توانند خودرو وارد کنند یا خیر؟ 

موفقیت مشروط طرح واردات خودرو

یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با همشهری گفت: میزان موفقیت مصوبه مجلس در ساماندهی بازار خودرو به شرایط اجرای آن و میزان کشش بازار بستگی دارد. اگر با همین تعرفه ۴۰ تا ۷۰درصدی و آیین‌نامه اجرایی مناسب و معقول واردات ۷۰هزار دستگاه خودرو سواری انجام شود، می‌تواند در ساماندهی بازار خودروهای مونتاژی و خارجی دست‌دوم مؤثر باشد.

فربد زاوه‌ افزود: اگر در اجرای این طرح هزینه اضافی به واردات خودرو تحمیل نشود، می‌توان انتظار داشت تا قیمت خودروهای خارجی دست‌دوم حتی تا ۵۰درصد کاهش یابد.

او افزود: اما درصورتی که در شرایط اجرا این واردات به افراد خاصی محدود و شرایطی درنظر گرفته شود که انجام این کار برای همه متقاضیان میسر نباشد، تأثیر چندانی در بازار خودرو نخواهد داشت.

زاوه با اشاره به تعرفه واردات و قیمت کنونی خودرو در بازارهای جهانی، گفت: قیمت کنونی یک دستگاه خودرو کیا اسپورتیج مدل‌۲۰۲۲ در آلمان ۳۰هزار یورو است که نرخ این خودرو برای صادرات ۴هزار یورو کاهش می‌یابد و به ۲۵ تا ۲۶هزار یورو (۷۰۰میلیون تومان) می‌رسد، با درنظر گرفتن نرخ کنونی یورو، تعرفه ۴۰درصدی واردات و سایر هزینه‌ها، قیمت این خودرو در بازار ایران به یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که اکنون قیمت مدل‌۲۰۱۸ این خودرو در بازار ایران همین حدود است‌ و واردات می‌تواند قیمت اینگونه خودروها را تا ۵۰درصد کاهش دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها