کد خبر : 73888

تاثیر واردات خودروی دست دوم روی بازار

تاثیر واردات خودروی دست دوم روی بازار

در کش و قوس ها و پیشبینی های مختلف برای کاهش قیمت خودرو پس از توافق، راهکارهای متفاوتی از جمله آزادسازی واردات خودرو یا حتی واردات خودروهای کارکرده و دست دوم مطرح می شود.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، با مطرح شدن واردات خودروی دست دوم برای افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت ها، برخی از کارشناسان از آن استقبال کردند. استدلال این است حتی در قیمت های فعلی دلار، قیمت نهایی این خودروها پایین تر از برخی مدل‌های داخلی می شود؛ موضوعی که می تواند به کاهش قیمت ها در بازار کمک کند. به ویژه که مشکل اصلی بازار خودرو، کمبود عرضه است و ممنوعیت چند ساله واردات این موضوع را تشدید کرده است.

در نقطه مقابل گروهی از کارشناسان معتقدند که واردات خودرو دست دوم با مسائلی همراه است و چالش هایی مهمی را برای بازار خودرو ایجاد می کند. اساسی ترین نکته‌ای که می توان به آن اشاره کرد، عدم وجود مرجعی رسمی برای پاسخگویی به مشکلاتی که با توجه به کارکرده بودن این خودروها به احتمال زیاد برای این خودروها به وجود می آید.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه و در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت :«خوردوی وارداتی وقتی رسما وارد کشور شود، حساب کتاب دارد؛ ولی خودروی دست دوم اینطور نیست. چه کسی مسئولیت مشکلات این خودروها را می‌پذیرد؟ برای حل یک مساله که نباید مسئولیت جدید برای کشور درست کرد.»

او همچنین علت این حجم تبلیغات و فضا سازی برای واردات این خودروهای پردردسر را تلاش دلالان برای تبلیغ و وارد کردن این خودروها عنوان کرد :« واردات خودروی دست دوم خطرناک است؛ کشور ما سال‌ها جلوی واردات خودروی دست دوم گرفته شده و باید بحث کرد مزایا و معایب دارد یا نه و از لحاظ اصولی غیرقانونی است و باید مباحث قانونی زیادی مطرح شود؛ خودروی دست دوم حاشیه‌ای است و دلالان می‌خواهند به افکار عمومی فشار آوردند و بعدها کسی مسئولیت این خودرو ها را به عهده نخواهد گرفت.»

 
 

در زمینه خودروهای سنگین نیز مسئله همین است. نحوه استفاده از خودروهای سنگین در کشورهای دیگر با ما متفاوت است و گاها سه راننده به صورت ۲۴ ساعته از یک خودرو که متعلق به شرکت های حمل و نقل است استفاده می کنند و قطعا واردات خودروهایی با این حجم فعالیت و کارکرد منطقی نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها