کد خبر : 73683

حال و هوای بازار خودرو در شب عید

حال و هوای بازار خودرو در شب عید

بازار خودرو در هفته دوم اسفندماه روزهای کم‌رمقی را سپری کرد و شاهد ثبات قیمت اکثر خودروها بودیم.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، یک فعال بازار در ارتباط با شرایط این روزهای بازار  می‌گوید که بازار خودرو به رکود فرو رفته و در این شرایط کمتر خریداری در بازار حضور پیدا می‌کند. از طرف دیگر فروشندگان چنانچه نیاز مالی نداشته باشند ترجیح می‌دهند خودروی در اختیار خود را حفظ کرده و آن را در شرایط کنونی به بازار عرضه نکنند.

این دست اندرکار بازار درباره دلایل رفتار خریداران و فروشندگان می‌گوید: هر دو طرف عرضه و تقاضا این روزها منتظر هستند تا نتایج مذاکرات میان ایران و گروه ۴+۱ در ارتباط با توافقنامه احیای برجام مشخص شود.

وی ادامه می‌دهد: خریداران با این امید که توافق میان طرفین نهایی شود و قیمت‌ها در بازار نزولی شود حاضر نیستند به بازار ورود کنند، از طرف دیگر این تحلیل در میان فروشندگان به عنوان طرف عرضه‌کننده وجود دارد که احتمال حاصل نشدن توافق نیز همچنان جزو گزینه‌های روی میز است. فروشندگان معتقدند چنانچه توافقی حاصل نشود، شاهد تداوم تحریم‌ها خواهیم بود و در این شرایط به احتمال زیاد نمودار قیمت خودرو بار دیگر تحت‌تاثیر انتظارات تورمی شکل صعودی به خود خواهد گرفت.

عرضه‌کنندگان خودرو به بازار با توجه به تحلیل یاد شده ترجیح می‌دهند خودروی در اختیار خود را در پارکینگ‌ها نگه دارند تا چنانچه این سناریو کلید خورد، بتوانند نقدینگی بیشتری به حساب خود واریز کنند. در کنار بی‌رغبتی خریداران و فروشندگان به حضور در بازار، این فعال بازار خودرو به ثبات نسبی بازار ارز و آرام گرفتن نرخ ارز در کانال ۲۶‌هزار تومانی اشاره می‌کند و آرامش بازار ارز را عامل دیگری در ثبات بازار خودرو عنوان می‌کنند. از زمان بازگشت تحریم‌ها و نوسانی شدن مولفه‌های اثرگذار اقتصادی به نوعی خودرو دست در دست نرخ ارز، فراز و فرود قیمتی را تجربه کرد. هر زمان که نرخ ارز افزایش می‌یافت، با فاصله‌ای اندک قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به تقلید از نرخ ارز گام در جاده رشد می‌گذاشتند و زمانی که نمودار نرخ ارز نزولی می‌شد قیمت خودرو در سراشیبی قرار می‌گرفت.

این روزها به نظر می‌رسد نرخ ارز نیز تحت‌تاثیر نتایج مذاکرات وین به طور موقت در کانال ۲۶‌هزار تومانی جا خوش کرده است. این احتمال وجود دارد که در صورت حصول توافق، نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر رفته و چنانچه دستیابی به توافق ممکن نباشد به کانال‌های بالاتر صعود کند.

اما هر اتفاقی برای نرخ ارز بیفتد بازار خودرو نیز به فاصله‌ای اندک در همان مسیر حرکت خواهد کرد. فعالان بازار خودرو می‌گویند تنها عاملی که این روزها هم‌جهت با نرخ ارز و نبود مشتری در بازار حرکت نمی‌کند و به نوعی دست‌اندازی در مسیر کاهش قیمت خودرو محسوب می‌شود، وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز است. به اعتقاد این فعال بازار، به‌رغم حرکت شرکت‌های خودروساز در جاده تکمیل محصولات ناقص اما هنوز اثر این اتفاق آن‌طور که باید و شاید در بازار احساس نشده و خروج خودروهای ناقص از پارکینگ خودروسازان نتوانسته نقش موثری در کاهش قیمت خودرو در بازار بازی کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها