کد خبر : 73308

الان خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

الان خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

در کش و قوس امضای توافق نامه احیای برجام بسیاری از مشتریان بازار خودرو در ایران بیشتر از یکسال است که دست نگه داشته و خودروی مورد نیاز خود را به امید سقوط قیمت ها نخریده اند اما آیا آنها موفق به خرید خودروی ارزان می شوند؟

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین، اقتصاد ایران بیشتر از یک سال در انتظار احیای برجام نشسته است. از آبان سال گذشته که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات انتخابات امریکا را برد و به کاخ سفید پا گذاشت، بازارهای ایران ریزش هیجانی قیمت‌ها را تجربه کردند. تا آنجا که دلار که از بهای ۳۰ هزار تومان عبور کرده بود تا قیمت ۲۵ هزار تومان عقب نشست و بهای هر گرم طلا به زیر یک میلیون تومان رسید.

این موضوع بسیاری از خریداران خودرو را از معامله در بازار منصرف کرد و به انتظار امضای توافق نشاند.  انتظار اما طولانی شد و بهای خودرو آرام آرام پیشروی کرد.

قیمت پراید ۱۱۱ در اواخر آبان ۹۹ حدود ۱۲۵ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۳۱ در همین زمان ۱۰۵ میلیون تومان بود.‌قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در این زمان ۲۱۷ میلیون تومان ثبت شده است.

در اوایل اردیبهشت امسال پس از یک نشست آنلاین امریکا و اروپا تصمیم گرفتند که مذاکرات احیای برجام را کلید بزنند و بلافاصله اولین دور از گفتگوها شروع شد.

در این زمان قیمت پراید ۱۱۱ با ۹ میلیون تومان افزایش نسبت به آبان سال گذشته به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده و پراید ۱۳۱ با رشد ۱۵ میلیون تومانی قیمت نسبت به آبان سال گذشته به ۱۲۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اما با ۷ میلیون تومان کاهش قیمت نسبت به آبان سال گذشته به نرخ ۲۱۰ میلیون تومان معامله شد.

تا نیمه خرداد مذاکرات احیای برجام به جایی نرسید اما ضرب العجل ها شروع شد. بسیاری از رسانه های خارجی نوشتند که طرف های غربی باید تعجیل به خرج دهند و توافق نامه برجام را با دولت حسن روحانی امضا کنند چرا که اگر او از پاستور خداحافظی کند دولت تندروها سرکار می آید و برجام هوا می شود.

این مساله باعث تعیین ضرب العجل های مکرر شد و بسیاری از خبرنگاران و تحلیلگران مدعی بودند که برجام پیش از رفتن حسن روحانی به نتیجه می رسد و توافق در دولت او امضا می شود.

در این زمان پراید ۱۱۱ با کاهش ۵ میلیون تومانی قیمت نسبت به اردیبهشت به ۱۲۹ میلیون تومان رسید و پراید ۱۳۱ هم با عقبگرد ۸ میلیون تومانی نسبت به این مدت با ۱۱۲ میلیون تومان معامله شد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در این زمان ۲۰۲ میلیون تومان بود که نسبت به قیمت اردیبهشت ماه حدود ۸ میلیون تومان کاهش داشت.

برجام اما در دولت روحانی هم به نتیجه نرسید و ابراهیم رییسی، کلید پاستور را تحویل گرفت. او علی‌رغم اینکه گفته بود با مذاکرات احیای برجام مشکلی ندارد اما تا جای ممکن برای شروع دور جدید گفتگوها تعلل کرد و در نیمه شهریور ۱۴۰۰ کار به خط و نشان طرفین برای یکدیگر کشید.

در این زمان قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۳۲ میلیون تومان برگشته و پراید ۱۳۱ با نرخ ۱۱۸ میلیون تومان معامله می شد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم در نیمه شهریور امسال ۲۱۰ میلیون تومان بود.

بالاخره دور جدید گفتگوها با تیم ابراهیم رییسی در پاییز امسال شکل گرفت و حالا به پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک شده ایم. در آخرین ماه سال یعنی اسفند، طرف های مذاکره می گویند بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده اند و توپ قدم آخر را به زمین یکدیگر می اندازند.

برخی رسانه ها به نقل از منابع ناشناس می نویسند که احتمال امضای برجام تا دو یا سه هفته آینده وجود دارد و در این زمان قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۸۸ میلیون تومان رسیده است و پراید ۱۳۱ با نرخ ۱۷۱ میلیون تومان معامله می شود. بهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم امروز ۲۶۷ میلیون تومان بوده است.

بر این اساس قیمت پراید ۱۱۱ نسبت به آبان سال گذشته ۶۳ میلیون تومان رشد کرده و قیمت پراید ۱۳۱ نسبت به همان زمان رشد ۶۶ میلیون تومانی را به ثبت رسانده است. در این مدت بهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم ۵۰ میلیون تومان رشد کرده است.

با این شرایط کسانی که از پارسال تا امروز منتظر ریزش قیمت خودرو با امضای برجام بوده اند زیان های سنگینی متحمل شده اند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید افرادی که نیاز مصرفی به خودرو دارند معطل امضای برجام نمانند. زیرا اوضاع تولید خودرو و اقتصاد کشور وخیم تر از آن است که امضای یک توافق موقت بتواند باعث سقوط قیمت های خودرو در بازار ایران شود و با احیای برجام قیمت های فعلی به صورت هیجانی و کوتاه مدت عقب نشینی می کنند اما در بلندمدت این روال ادامه نخواهد داشت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها