کد خبر : 73237

بنزین نوروزی تامین است

بنزین نوروزی تامین است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت:میزان مصرف بنزین در سال گذشته به طور متوسط ۷۵ میلیون لیتر در روز بوده است، این عدد از ابتدای سال جاری تاکنون به ۸۶ میلیون لیتر رسیده است.

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم ، کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور ۸۶ میلیون لیتر بوده است.

وی افزود: این عدد در مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط ۷۵ میلیون لیتر در روز بوده؛ یعنی نسبت به سال قبل، روزانه شاهد افزایش ۱۱ میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری بوده ایم.

روند افزایش مصرف بنزین روندی صعودی است

ویس کرمی با بیان اینکه "شاهد رشد ۱۵ درصدی مصرف بنزین در سال ۱۴۰۰ هستیم"، گفت: از ابتدای بهمن ماه، متوسط مصرف بنزین در ماه جاری روزانه ۸۸ میلیون لیتر بوده که در مقایسه با میزان متوسط مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال قبل که ۷۸ میلیون لیتر بوده، شاهد افزایش ۱۰ میلیون لیتری بنزین در بهمن ماه ۱۴۰۰ هستیم و روند افزایش مصرف بنزین نیز روندی صعودی است.

وی ادامه داد: در مقطعی که محدودیت‌های ناشی از کرونا کم شده بود، مصرف بنزین بالای ۹۰ میلیون لیتر در روز را نیز در سال جاری تجربه کردیم؛ در واقع روند مصرف بنزین خیلی به شرایط شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، بستگی دارد.

پیش بینی مصرف ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون لیتری بنزین در ایام نوروز

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: روند مصرف بنزین در کشور به دلیل نزدیک شدن به ایام پایانی سال و ایام نوروز، روندی صعودی دارد؛ در ایام تعطیلات نوروزی اگر از بابت کرونا، محدودیتی وجود نداشته باشد، افزایش مصرف بنزین بیش از این ارقام خواهد بود و پیش بینی می‌کنیم در ایام نوروز ۱۴۰۱، روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشیم.

وی افزود: ممکن است در برخی ایام نوروز، مصرف روزانه بنزین به بالای ۱۱۰ میلیون لیتر هم برسد، اما پیش بینی می‌کنیم میانگین مصرف بنزین در ایام پایانی سال جاری و ایام نوروز، حداقل به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

ویس کرمی با بیان اینکه "ثبت میانگین مصرف بنزین به میزان بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز بستگی به میزان محدودیت‌های ناشی از کرونا دارد"، گفت: اگر محدویت‌ها نباشد و سفر‌های نوروزی برقرار باشد، احتمال گذر متوسط مصرف بنزین از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر و ثبت مصارفی، چون ۱۰۵ و ۱۱۰ میلیون لیتر در روز وجود دارد.

ذخایر مناسبی در بخش بنزین داریم

وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که اگر مصارف بالایی، چون ۱۱۰ میلیون لیتر در روز نیز در ایام نوروز داشتیم، با ذخایر مناسبی که در بخش بنزین داریم و همچنین تمهیداتی که اندیشیده شده، تولیدی که در پالایشگاه‌ها صورت می‌گیرد و زیرساخت‌هایی که در بخش نقل و انتقال سوخت داریم، هیچ گونه نگرانی برای تأمین بنزین نوروزی نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به آغاز برنامه‌های ویژه نظارت و پایش جایگاه‌های عرضه سوخت از اسفندماه گفت: هر گونه برنامه در این بخش، بستگی به میزان محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور دارد؛ اما همیشه روال بر این بوده که از ابتدای اسفندماه، ساماندهی تیم‌های عملیاتی و بازرسی کننده از کل کشور را برنامه ریزی می‌کردیم.

 ۶۷۰۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور داریم

وی افزود: در سراسر کشور بالغ بر ۴۲۰۰ باب جایگاه عرضه سوخت مایع داریم، در کنار اینها، ۲۵۰۰ تجهیز CNG را داریم؛ در واقع ما در کشور ۶۷۰۰ باب جایگاه عرضه سوخت اعم از بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی فشرده (CNG) داریم.

ویس کرمی با بیان اینکه "در سال‌های قبل از شیوع کرونا، ابتدای اسفند هر سال تیم‌های عملیاتی تشکیل می‌شد"، گفت: تیم‌های عملیاتی چه در حوزه ستادی و چه در مناطق ۳۷ گانه پخش، به جایگاه‌ها مراجعه می‌کردند و طبق چک لیست‌های تدوین شده، موارد را بازرسی کرده و بازدید از همه جایگاه‌ها به ویژه مبادی مواصلاتی انجام می‌شد و موارد و نارسایی‌هایی که وجود داشت، مورد بررسی و رفع قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: امسال هم بنا داریم این کار را عملیاتی کنیم؛ سال گذشته شرایط از نظر کرونا شرایط خوبی نبود، محدودیت‌ها در زمان ورود به نوروز ۱۴۰۰ شدید بود؛ همچنین در زمان ورود به نوروز ۱۳۹۹ که ابتدای همه گیری کرونا بود، محدودیت‌ها شدید بود و نمی‌توانستیم این اقدامات را انجام دهیم؛ ناشی از همین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد، مصرف بنزین به عدد پایینی رسیده بود.

پیش بینی تردد بالا در ایام نوروز ۱۴۰۱ 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که در ایام نوروز تردد‌ها رونق داشته باشد و مردم مسافرت‌های نوروزی را داشته باشند؛ از اینرو بحث نظارت بر فعالیت بدون نقص جایگاه‌ها بسیار مهم است و در دستور کار ما قرار دارد.

وی افزود: نه تنها در بحث تولید و تأمین بنزین برای هموطنان مشکلی وجود ندارد، در بحث جایگاه‌های سوخت نیز هم از سوی مجموعه ما به عنوان متولی و ناظر عالی عرضه سوخت در کشور و هم از سمت خود جایگاه‌ها که بالغ بر ۶۷۰۰ باب جایگاه هستند، این آمادگی را باید کسب کنیم تا نواقص و نارسایی‌های که وجود دارد را برطرف کنیم؛ از اینرو برای ورود به تعطیلات نوروزی که معمولا از بیستم یا نهایتا بیست و پنجم اسفندماه آغاز می‌شود، کار‌های معمول و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها