کد خبر : 73186

چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمی‌کند؟

چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمی‌کند؟

وزیر صمت وعده واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را داده است اما رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید همه این سهام وثیقه است و امکان واگذاری آن وجود ندارد. دلیل این تنافض‌گویی‌ها در مورد فروش سهام خودروسازان چیست؟ در این شرایط، آینده صنعت و بازار خودرو چه می‌شود؟

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، صنعت خودروسازی ایران شرایط خوبی ندارد. ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته، کیفیت پایین محصولات و حتی تولید خودروی صفر کیلومتر با نقص‌های فنی متعدد، جای دفاعی برای آن باقی نگداشته است.

اما چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمی‌کند؟ آن هم در شرایطی که بسیاری از منتقدان معتقدند، دولتی بودن و انحصار خودروسازی را به حال و روز فعلی انداخته است.

تناقض‌گویی در واگذاری سهام خودروسازان

شاید در پاسخ به چنین انتقاداتی بود که در روزهای ابتدایی بهمن، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد: «سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو به صورت بلوکی واگذار می‌شود» (ایسنا).

اما روز گذشته، حسین قربانزاده، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که شاید منتظر عملی شدن این وعده بودند.

او گفت: پنج درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد، ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی‌سازی وجود ندارد (تسنیم).

زاوه: دولت گفتاردرمانی می‌کند

اما دلیل این تنافض‌گویی‌ها در مورد فروش سهام خودروسازان چیست؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، دلیل آن را بی‌اطلاعی وزیر صنعت یا تلاش او برای حرف‌درمانی در صنعت و بازار می‌داند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی وثیقه باشد به این معنا است که آنها تسهیلاتی را روی این سهام دریافت کرده‌اند. در نتیجه قابل نقل و انتقال نیست.

زاوه به دیگر سخنان غیرعملی وزیر صمت اشاره می‌کند و می‌افزاید: آقای فاطمی‌امین وعده کاهش قیمت خودرو  در عرض سه ماه را داده بود که عملی نشد. از آن سو می‌خواهد تیراژ تولید خودروسازان را به سه میلیون دستگاه در سال برساند. در حالی که امروز شرکت‌های بزرگ دنیا به دلیل کمبود تراشه تولید خود را کاهش داده‌اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: از آن سو، ‌دولت‌های پیشین نیز از حربه گفتاردرمانی برای کنترل بازارها استفاده می‌کردند اما دولت سیزدهم این روش را زودتر آغاز کرده است.

او تاکید می‌کند: مسئولان نمی‌خواهند وجود چالش‌های ساختاری و لزوم تعقل برای حل آنها را بپذیرند. در نتیجه به بیان سخنان عجیب و وعده‌های غیر عملی روی می‌آورند.

با واگذاری مشکلی حل نمی‌شود

اکنون به نظر می‌رسد میزان دخالت دولت در صنعت خودروسازی بیشتر از سهامی است که در اختیار دارد. آیا ممکن است با واگذاری سهام این دخالت‌ها از بین برود؟

زاوه پاسخ می‌دهد: اگر رویکردها عوض نشود، شرایط تغییری نمی‌کند. دولت اکنون در صنایع و بازارهای مختلف دخالت دستوری دارد و همین رویه در مورد صنعت خودرو نیز ادامه می‌یابد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها