کد خبر : 73065

قدم اول برای آزادسازی واردات

قدم اول برای آزادسازی واردات

بسیاری از کارشناسان خودرو نسبت به بازگشایی واردات خودرو در سال آینده اظهار خوش‌بینی کرده‌اند. برخی نسبت به آینده مذاکرات برجامی خوش‌بین و آن را دستمایه آزادسازی واردات خودرو قرار دادند و برخی دیگر نیز تاکید داشتند که با توجه به وضعیت بازار خودرو و ناتوانی خودروسازان در رشد تولید و ارتقای کیفی، چاره‌ای جز لغو ممنوعیت ورود خودرو به کشور نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در هر صورت تذکر چندی پیش مقام معظم رهبری به خودروسازان در باب تولید محصولات بی‌کیفیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد که پس از تذکر ایشان به خودروسازان و همچنین نبود برنامه‌ای جامع در راستای ارتقای کیفی خودروها از سوی تولیدکنندگان، مسیرهایی برای تامین خودروی بازار (به جز مسیر خودروسازان) در حال بازگشایی است.

در این زمینه همان‌طور که عنوان شد طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه اعلام کرد که مشکلی با مصوبه واردات محدود خودرو در طرح ساماندهی مجلس ندارد و نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام باید جلب شود. آیا اظهارات طحان نظیف نوعی عقب‌نشینی از مواضع قبلی این شوراست؟

در این زمینه یک کارشناس خودرو عنوان کرد که ورود مجمع به طرح مجلس، آن هم در شرایطی که شورای نگهبان نظر موافق داشت، نوعی بدعت است. با این حال به نظر می‌رسد که شورای نگهبان تابع نظرات این مجمع است. وی همچنین تاکید کرد که تذکر مقام رهبری به خودروسازان از یک طرف و رایزنی مجلس از سوی دیگر، می‌تواند منجر به عقب‌نشینی از مواضع ضد وارداتی آن شود.

به این ترتیب اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان و در کنار آن حذف واردات ۵۰‌هزار خودروی سواری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به وسیله کمیسیون تلفیق شاید قدمی باشد برای تایید طرح مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام که با اصرار مجلس به این نهاد ارسال شده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها