کد خبر : 72570

منتظر کاهش قیمت خودرو با عرضه در بورس باشیم؟

منتظر کاهش قیمت خودرو با عرضه در بورس باشیم؟

چندی پیش رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده خبرداد؛ اما پرسشی اساسی این است که با حذف قرعه کشی خودرو چه ساز و کاری جایگزین مدل فروش فوری خودروسازان می شود؟

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، سیستم فروش خودرو در ایران تغییر می کند. این نکته ای است که چندی پیش رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرد و گفت که از سال آینده قرعه کشی خودرو برگزار نمی شود. هرچند که وزیر درباره جزییات این موضوع صحبت بیشتری نکرده اما این مساله از نظر بسیاری از کارشناسان خودرو به آزادسازی قیمت خودرو تعبیر شده است. 

این دسته از کارشناسان می گویند که امکان اجرای همزمان حذف سیستم قرعه کشی خودرو و قیمت گذاری دستوری وجود ندارد. 

گذشته از خبر حذف قرعه کشی خودرو، این روزها دوباره زمزمه عرضه خودرو در بورس کالا شنیده می شود. 

قبل از این رئیس سازمان بورس گفته بود عرضه خودرو در بورس یکی از مباحثی است که در مورد آن با وزارت صمت در حال رایزنی هستیم. به نظر می‌رسد بهتر است، حداقل خودروهایی که اکنون شامل قیمت‌گذاری نمی‌شوند، در این بستر معامله شوند.

همچنین روح ‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس هم چندی پیش به خانه ملت گفته بود که نمایندگان مجلس خواهان عرضه خودرو در بورس هستند. 

او در این زمینه توضیح داده بود: نمایندگان مجلس خواهان عرضه خودرو در بورس هستند. ما می‌گوییم خودرو در بورس عرضه شود و قیمت را مردم تعیین کنند. در این رابطه رییس سازمان بورس به ما گفته می‌تواند به این طرح فکر کند، ولی آقای فاطمی‌امین وزیر صمت اظهارنظری نکرده است. این فقط پیشنهاد است و هنوز به تصمیم‌گیری نرسیده است.

موضوعی که پیش از این بارها مطرح شده اما هنوز اجرا نشده‌است و حالا احتمال دارد که با حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده، سیستم عرضه خودرو نیز در بورس کالا باشد اما آیا این اتفاق می تواند قیمت خودرو را کاهش دهد یا نه؟

به نظر امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو اگر قرار باشد که خودرو در بورس کالا وارد شود قیمت ها شفاف می‌شود و با مکانیزم بازار همراه خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: موضوع عرضه خودرو در بورس کالا در وضعیت بحث و گفتگو قرار دارد. اگر قرار باشد که خودرو در بورس کالا وارد شود قیمت ها شفافیت پیدا می کند و با مکانیزم بازار همراه خواهد شد. اگر قیمت ارز ثابت بماند قیمت های بازار در ابتدا روندی صعودی به خود می گیرد. اگر عرضه ثبات داشته باشد قیمت ها بعد از یک تا دو ماه روند نزولی پیدا می کند اما قیمت رسمی خودروساز افزایش پیدا می کند. البته باید اضافه کنم که عرضه خودرو در بورس کالا باعث تک نرخی شدن قیمت نیز می شود.

او در ادامه افزود: پیش بینی من این است اگر کالا به طور درست و اصولی عرضه شود و همچنین افرادی که وارد بورس می شوند سرمایه لازم را داشته باشند صف های خریدی که در حال حاضر بین 4 تا 8 میلیون نفر است در ابتدا به 300 تا 400 هزار نفر کاهش پیدا می کند و به تدریج بعد از به تعادل رسیدن قیمت ها تنها مصرف کنندگان واقعی در میدان باقی می مانند. این اتفاقات در صورتی رخ می دهد که قیمت ارز ثابت بماند و عرضه خودرو نیز ثبات داشته باشد.

کدام خودروها در بورس کالا عرضه می شوند؟

کاکایی درباره خودروهایی که قرار است وارد بورس کالا شوند گفت: قرار نیست که همه خودروها در بورس کالا عرضه شوند  تنها خودرو هایی که تحت نظارت و انحصار هستند در بورس کالا عرضه می شوند و مابقی خودرو ها در بازار آزاد معامله می شوند و کسی حق ندارد جلوی آنها را بگیرد. این طرح تنها مربوط به خودروها پر تیراژ و کم تیراژ دو خودرو ساز اصلی است. در رابطه با باقی خودروها باید گفت بستگی به شرکت سازنده خودرو دارد که می خواهد محصول خود را در بورس کالا وارد کند یا نه؟

او در پایان تاکید کرد: در اینجا باید به نکته مهم اشاره شود و آن اینکه عرضه خودرو در بورس کالا با یک سری مسائل و مشکلات همراه است و این سیستم فروش هنوز در هیچ کجای دنیا آزمایش نشده است. بنابراین اگر قرار بر تصویب قانونی باشد، مشمول دو خودرو ساز اصلی است و اگر این قوانین به خودروسازهای دیگر تحمیل شود به سمت اقتصاد کمونیستی و سوسیالیستی می رویم؛ چون ما یک اقتصاد آزاد را پذیرفته ایم، امکان این که انتخاب یک مسیر جدید اجباری شود وجود ندارد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره پیش بینی خود از آینده بازار خودرو هم می گوید که اگر قیمت ارز ثابت بماند قیمت های بازار خودرو در ابتدا روندی صعودی به خود می گیرد و اگر عرضه خودرو افزایشی شود قیمت ها بعد از یک تا دو ماه روند نزولی پیدا می کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها