کد خبر : 72550

جوابیه محیط زیست به پلیس راهور درباره شماره گذاری خودروها

جوابیه محیط زیست به پلیس راهور درباره شماره گذاری خودروها

سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد نقشی در صدور مجوز شماره‌گذاری خودروها ندارد و مجوز صادره از سوی این سازمان، تنها مربوط به انطباق خودروها با استانداردهای آلایندگی است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه جوابیه‌ای که سازمان محیط‌زیست در واکنش به مصاحبه اخیر معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا مبنی بر ارتباط دادن حوادث جاده‌‌‌ای به صدور مجوز شماره‌‌‌گذاری خودرو منتشر کرده، آمده است: سازمان محیط‌زیست با توجه به سهم قابل‌توجه آلایندگی وسایل نقلیه موتوری در آلودگی هوا، در راستای اعمال وظایف نظارتی، ضمن پایش عملکرد خودروسازان، شرکت‌های بازرسی خودرو و مراکز آزمون آلایندگی، عملکرد سایر دستگاه‌های اجرایی مسوول در قانون هوای پاک را هم تحت نظارت قرار می‌دهد .

در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، ضمن اعمال قانون، مراتب را به مراجع ذی‌ربط و نهادهای نظارتی منعکس می‌کند. همان‌‌‌گونه که همکاران پلیس راهور اشراف کامل به فرآیند شماره‌‌‌گذاری دارند، صدور مجوز این سازمان در خصوص انطباق با استانداردهای آلایندگی است. ازاین‌‌‌رو، جای تأسف دارد که معاون پلیس راهور، تصادفات و حوادث جاده‌‌‌ای اخیر را به عملکرد این سازمان در خصوص شماره‌‌‌گذاری خودرو نسبت می‌دهد.

از بین تمامی استانداردهای لازم برای صدور مجوز شماره‌گذاری، صرفا سه استاندارد آلایندگی خودرو مربوط به سازمان حفاظت محیط‌زیست است و علت ایجاد حوادث جاده‌ای، ضمن تاثیر سایر عوامل، به تجهیزات ایمنی خودرو ارتباط پیدا می‌کند، نه به تجهیزات آلایندگی. طبق قانون، مسوولیت نظارت بر رعایت استانداردهای ایمنی توسط خودروسازان، با سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی است.

بنابراین طرح این موضوع که «چون سازمان حفاظت محیط‌زیست مجوز می‌دهد ما ناچار به شماره‌گذاری هستیم و اگر به ما بود این خودروها را پلاک نمی‌کردیم» توسط نماینده پلیس راهور، پسندیده نیست یا نشان از بی‌اطلاعی مسوولان نسبت به فرآیند شماره‌گذاری و وظایف سازمان‌های ذی‌ربط دارد یا به نوعی فرافکنی است برای شانه خالی کردن از بار مسوولیت. در ادامه جوابیه آمده که در خصوص حوادث خودرویی مربوط به خودروهای نو شماره، می‌توان به معافیت چهارساله معاینه فنی اشاره کرد.

در واقع تجهیزات ایمنی خودروهای در حال تردد، به دلیل اشکال در قانون، طی این ۴ سال تحت معاینه فنی قرار نمی‌‌‌گیرند، آن هم در حالی که این سازمان درخواست کاهش زمان معافیت معاینه فنی خودروهای نو شماره را در قانون هوای پاک ارائه داده بود. با این حال صرفا یک سال از ۵ سال معافیت کاسته شد و کاهش این زمان می‌تواند از تعداد این حوادث بکاهد. پیشنهاد می‌شود، نیروی انتظامی با توجه به تعدد حوادث جاده‌‌‌ای، پیشنهاد اصلاح این ماده را ارائه کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها