کد خبر : 72316

حذف قرعه کشی خودرو با یا بدون آزادسازی قیمت خودرو؟

حذف قرعه کشی خودرو با یا بدون آزادسازی قیمت خودرو؟

وزیر صنعت معدن و تجارت در شرایطی یک بار دیگر بر حذف قرعه کشی از روند فروش خودرو در سال 1401 تاکید کرد که در سخنان خود در خصوص یکی از پیش نیازهای حذف قرعه کشی یعنی راهکار حذف تقاضای کاذب از فروش های خودرو سخنی به میان نیاورد.

به گزارش خودروتک، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در سخنان اخیر خود با اشاره به اینکه در فروش خودرو رانت 20 تا 150 میلیون تومانی وجود دارد علت آشفتگی بازار خودرو را هم‌سان نبودن عرضه و تقاضا عنوان کرد و افزود: 500 هزار دستگاه کمتر از نیاز تولید می‌کنیم که به‌سرعت برطرف خواهد شد؛ نکته دیگر این است که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است؛ به این معنا که بسیاری از افرادی که خودرو می‌خرند، به آن نگاه سرمایه‌ای دارند.

آنچه وزیر صمت از آن به عنوان همسان نبودن عرضه و تقاضا یاد می کند به نظر فاصله ای نمی آید که با افزایش 500 هزار دستگاهی تولید خودرو در سال 1401 قابل پر شدن باشد. نگاهی به فروش فوق العاده خودروسازان به خصوص ایران خودرو نشان می دهد که تقاضای میلیونی در هر فروش به میدان می آید تا بلکه با برنده شدن در قرعه کشی سود حاصل از اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه را به جیب بزند.

حال نکته اینجاست که آیا وزارت صمت قصد دارد در سال آینده در کنار افزایش تولید 50 درصدی خودرو ، به واقعی سازی قیمت خودرو نیز دست بزند؟ در این صورت می توان امیدوار بود که قرعه کشی به راحتی قابل حذف شدن باشد.

اما اگر آزادسازی قیمت خودرو به موازات افزایش تولید رقم نخورد بعید به نظر می رسد که سیاست حذف قرعه کشی قابل اجرا شدن باشد و این افزایش 500 هزار دستگاه تولید خودرو را نیز رانت اختلاف قیمت بازار و کارخانه می بلعد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها