کد خبر : 71607

خودروهای خوش پتانسیل برای خروج از قرعه کشی در 1401

خودروهای خوش پتانسیل برای خروج از قرعه کشی در 1401

راه رساندن خودرو به دست تقاضای واقعی و یا همان مصرف کننده نه از قرعه کشی بلکه از مسیر حذف تقاضای کاذب یا همان سفته بازان از فروش خودروسازان می گذرد. راهی که فعلا اراده ای برای انجام سریع آن نزد تصمیم گیران دیده نمی شود.

به گزارش خودروتک، تقاضای سفته بازانه تنها از طریق حذف سود حاصل از دلالی خودرو بین خرید از کارخانه و فروش در بازار حذف می شود و آن هم در گرو آزادسازی قیمت خودرو است. راهکاری که فعلا تصمیم به اجرای آن گرفته نشده است.

با این حال همین روند افزایشی قیمت خودرو در کارخانه با قیمت گذاری دستوری می تواند در کنار افزایش تولید برخی از خودروها را برای سفته بازان از جذابیت بیاندازد.

شاهد مثال این موضوع هم قیمت خودرو سایپا شاهین است که ای روزها حدود یک میلیون و 400 هزار تومان در بازار با کارخانه اختلاف دارد. قیمت شاهین در بازار 343 میلیون و 600 هزار تومان و در بازار 345 میلیون تومان است. حتی هفته گذشته برخی آگهی ها قیمت شاهین سایپا را زیر قیمت کارخانه هم برای فروش گذاشته بودند. این اختلاف قیمت طبیعی بین بازار و کارخانه در مورد خودرو شاهین عملا این خودرو را به یک خودرو غیر جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده و مشتری آن تقاضای واقعی است که خودرو را برای سوار شدن می خواهد.

2 سیگنال از جذابیت انداختن خودرو برای سرمایه گذاری

چند روز پیش وزیر صمت وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو در سال 1401 را داد که این یعنی امید به تولید 500 دستگاه خودرو بیشتر در سال 1401. از آنجا که احتمال زیاد قیمت گذاری خودرو در بهار 1401 هم بازنگری شده و قیمت خودرو طبق برنامه سال های اخیر در این بازه نیز افزایش پیدا می کند، می توان امیدوار بود که افزایش تولید در کنار افزایش قیمت کارخانه ، خودروهای دیگری را هم از جذابیت برای سرمایه گذاری انداخته و به یک کالای غیرسرمایه ای تبدیل کنند.

در خصوص خودروهای تولیدی ایران خودرو هنوز فاصله زیادی بین قیمت دستوری آنها در کارخانه با قیمت بازار وجود دارد و تقریبا همه آنها اختلاف قیمت بالای 100 میلیون تومان و بیشتر را دارند. با این شرایط بعید است افزایش قیمت مجدد با روش دستوری در کنار افزایش تولید بتواند از جذابیت سرمایه گذاری روی آنها بکاهد.

اما در خصوص محصولات سایپا با توجه به اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار می توان امیدوار بود که افزایش تولید و همزمان افزایش قیمت کارخانه بتواند در سال 1401 دست کم یکی دو محصول پرتیراژ این شرکت را به شرایط هم قیمتی در بازار و کارخانه برساند.

خودروهای خانواده کوییک باتوجه به اختلاف قیمت 25 تا 30 میلیونی در بازار و کارخانه در حال حاضر این پتانسیل را دارند که با افزایش تولید از چرخه سرمایه گذاری خارج شده و به دست مصرف کننده واقعی برسند. آن هم بدون قرعه کشی.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها