کد خبر : 71351

آنچه ممنوعیت واردات خودرو با قیمت خودرو خارجی کرد با یک مثال

آنچه ممنوعیت واردات خودرو با قیمت خودرو خارجی کرد با یک مثال

ممنوعیت واردات خودرو در سه سال و نیم اخیر موجب شده تا اتفاقات عجیب و غریبی برای قیمت خودرو وارداتی در بازار خودرو کشورمان رقم بخورد.

به گزارش خودروتک، به دنبال ممنوعیت واردات خودرو که از منظر اقتصادی به معنی کاهش عرضه است، قیمت خودروهای کارکرده و از مدل افتاده خارجی در بازار بسیار بیشتر از چیزی شده که باید باشد. هر چند در این میان افزایش قیمت دلار را نیز نباید از نظر دور داشت اما یک بررسی مصداقی نشان می دهد که کاهش عرضه در نجومی شدن قیمت خودروهای وارداتی بیش از افزایش نرخ ارز دخیل بوده است.

برای مثال خودرو مرسدس بنز E350 کانورتیبل مدل 2013 را در نظر می گیریم. خودرویی که مدل 8 سال پیش است و از نظر نسل و فناوری و طراحی و امکانات تفاوت زیادی به مدل روز این خودرو دارد. مرسدس بنز E350 کانورتیبل 2013 در یکی از سایت های خرید و فروش خودرو به مبلغ 3 میلیارد و 750 میلیون تومان آگهی شده است. اگر نرخ دلار را 30 هزار تومان (برای سهولت محاسبه) در نظر بگیریم، قیمت دلاری این خودرو در بازار ایران 125 هزار دلار می شود.

با مراجعه به یک سایت خرید و فروش خودرو کارکرده در دیگر نقاط جهان مشاهده می شود که این خودرو به قیمت 20 هزار و 550 دلار برای فروش گذاشته شده است. یعنی قیمت آن 616 میلیون و 550 هزار تومان می شود. در واقع این محاسبه نشان می دهد که این اختلاف قیمت سرسام آور تنها حاصل کاهش عرضه خودرو صفر کیلومتر در بازار است.

با قیمت این مرسدس بنز E350 کانورتیبل مدل 2013 می توان یک مرسدس بنز S580 مدل 2021 خرید و البته دو سه هزار دلار نیز ذخیره کرد!

Captureo

Capture

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها