کد خبر : 71166

خبر جدید درباره آزادراه تهران شمال

خبر جدید درباره آزادراه تهران شمال

با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مستضعفان، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به معنی تاخیر چند باره در افتتاح این بخش از آزادراه تهران-شمال تا سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، منطقه دو آزادراه تهران –شمال از اسفند ماه سال 1398 و پس از بهره‌برداری از منطقه یک این محور آزادراهی توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور وقت، کلید خورد و در آن زمان حدود 4000 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و افتتاح آن پیش‌بینی شد. اما برآوردها به زودی تغییر کرد و افزایش نرخ ارز و گران شدن مصالح مورد نیاز راهسازی، هزینه ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال را دو چندان کرد.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در این باره به ایسنا گفته بود: یکی از مشکلات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت طی سال گذشته بود؛ به گونه‌ای در تیر ماه سال گذشته حدود 2000 میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری باند غربی آن پیش‌بینی شد اما در حال حاضر هزینه آن طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از 3400 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی این آزادراه و با توجه به اینکه بیش از 95 درصد تونل‌های آن آماده شده است و تونل البرز نیز که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و طولی حدود 6.5 کیلومتر دارد، آماده بهره‌برداری است، مقرر شد تا در مرحله نخست و تا اوایل تابستان امسال تونل البرز و دسترسی دو طرف آن که حدود دو کیلومتر است و در مرحله بعدی آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره‌برداری برسد.

البته همین اتفاق با چند ماه تاخیر افتاد و در مرداد ماه امسال تونل البرز به طول 6.4 کیلومتر به عنوان بلندترین تونل کشور با دستور رئیس جمهوری و البته در مسیر رفت به بهره برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در باند رفت نیز سهم وزارت راه 1300 میلیارد تومان است که برنامه ریزی برای تامین منابع مالی آن دیده شده است و تا امروز قطعه دوم با احتساب تونل، 74 درصد در باند رفت و بدون تونل، 63 درصد در این مسیر پیشرفت داشته که انشالله کار در مسیر رفت این قطعه تا پایان سال 1401 به اتمام می‌رسد.

در این شرایط و با توجه به اینکه یکبار در سال گذشته و یکبار در سال جاری وعده ساخت و بهره‌برداری از منطقه دو آزادراه تهران-شمال به تعویق افتاده است، تاخیر چندباره در افتتاح این محور آزادراهی نشان می‌دهد که مردم در ماه‌های آتی و ایام نوروز هم نمی‌توانند سفرهای خود را به چالوس به طور کامل تری از طریق این آزادراه انجام دهند و برای عبور از منطقه دو آزادراه تهران-شمال باید تا نوروز سال 1402 منتظر باشند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها