کد خبر : 70573

رئیس مجلس شورای اسلامی:

قرعه‌کشی خودروسازان چیزی شبیه بلیت بخت آزمایی شده است

قرعه‌کشی خودروسازان چیزی شبیه بلیت بخت آزمایی شده است

رییس مجلس با تاکید بر اینکه حمایت بی چون و چرا از خودروسازان اشتباه محض است، گفت: قرعه‌کشی خودروسازان چیزی شبیه بلیت بخت‌آزمایی شده است.

به گزارش خودروتک؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلویزیونی به مناسبت دهم آذرماه روز مجلس، در خصوص طرح مجلس برای واردات خودرو، گفت: هر حمایتی ولو اگر برای تولید هم باشد زمانی که بی رویه  و بی چون و چرا باشد و  سقف و زمان نداشته باشد، تبدیل به یک رانت بزرگ می شود و باز دلالان و سوداگران می آیند زیر چتر تولید بدترین فساد را انجام می دهند. امروز در بخش خودرو دچار چنین مشکلی هستیم؛ سهم دولت در خودروسازی‌های بزرگ چند درصد است؟ من عرص میکنم که 6-7 درصد است. بر اساس قانون تجارت دولت چه اختیاری برای دخالت دارد؟ نتیجه این می شود که پراید می شود 170 میلیون تومان!

رئیس مجلس افزود: راه حل چیست؟ از طرفی دیگر بعضی‌ها می گویند مردم پول دارند، بگذارید خودرو وارد شود! ما با این هم مخالفیم؛ این حتما به تولید ما آسیب میزند و ارز را از کشور خارج می کند؛ من با واردات خودرو هم مخالفم؛ اما راه و روش هم وجود دارد.

قالیباف ادامه داد: ما کشوری هستیم که نیرویِ جوانِ فنیِ فعال داریم، انرژی ارزان داریم و کارخانه‌های زیادی داریم که توان فنی تولید قطعه دارند و می‌توانیم صادر کنیم و در مقابل صادرات قطعات، خودرو وارد کنیم. امروز با اطلاع دقیق عرض می‌کنم که ما نه‌تنها قطعات خودروهای فعلی را 100 درصد در داخل تولید نمی‌کنیم، بلکه بخشی از همین قطعات را در بیرون می‌سازند و از آنجا وارد می کنند یعنی قطعه قاچاق می شود. اینها مشکلات جدی است.

قرعه‌کشی خودروسازان چیزی شبیه بلیت بخت‌آزمایی شده است

وی با اشاره به بدهی 85 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خودروسازی گفت: شورای رقابت یک پژو 206 را 130 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کرد، برای کارخانه تمام می شد 170 میلیون تمام و در بازار فروخته می شد 250 میلیون تومان، در کنار آن یک ثبت نام می‌گذاریم که برای 10 هزار خودرو، 4 میلیون نفر ثبت نام می‌کردند، چیزی که شبیه یک بخت آزمایی است؛ جبرانش هم باید از جیب بیت المال باشد که نتیجه اش می شود 85 هزار میلیارد تومان بدهی.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نیازمند تصمیمات شجاعانه و شفاف هستیم، عنوان کرد: اگر ما عاقلانه و عادلانه تصمیم بگیرم، به نفع مردم خواهد بود و مردم هم پای اصلاح بزرگ ساختاری و محتوایی اقتصاد کشور خواهند ایستاد. الان حدود 48 درصد خانواده های ایرانی یک ماشین ندارند و یک لیتر بنزین هم مصرف نمی‌کنند، سهم آنها از این یارانه عظیم کجاست؟ ما در مجلس مسمم هستیم و اراده آن را هم در دولت دیده‌ام.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها