کد خبر : 70507

آمار 8 ماهه تولید خودرو در ایران

آمار 8 ماهه تولید خودرو در ایران

با اعلام صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد تیراژ آنها در هشت ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش یافته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، بنابر آمار منتشره در سایت کدال، سه غول خودروساز داخلی‌(ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی هشت ماه امسال در مجموع ۵۶۷ هزار و ۲۴۲ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود شش درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند.

در این بین، ایران‌خودرویی‌ها صاحب بیشترین تیراژ هستند، چه آنکه توانسته‌اند ۲۸۲ هزار و ۶۶۱ دستگاه محصول را تا پایان آبان امسال به تولید برسانند. این آمار حاکی از افزایش دو درصدی تیراژ در مقایسه با هشت ماه سال گذشته در این خودروساز بزرگ است. از سایپا نیز خبر می‌رسد این شرکت هشت ماه ابتدایی امسال را با روندی افزایشی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ پشت سر گذاشته است.

 طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس، دومین خودروساز بزرگ کشور 205 هزار و 898 دستگاه محصول را در هشت ماه سال جاری تولید کرده و بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هشت درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. در نهایت اما پارس‌خودرویی‌ها هم توانسته‌اند تیراژ هشت ماه امسال خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته رشد دهند. سومین خودروساز بزرگ ایران تا پایان آبان امسال 78 هزار و 681 دستگاه محصول را به تولید رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 19 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

غول‌های جاده مخصوص اما در آبان ماه و نسبت به مهر نیز با افزایش تولید مواجه شده‌اند. طبق آمار اعلامی، در هشتمین ماه امسال 79 هزار و 723 دستگاه محصول توسط سه خودروساز بزرگ کشور به تولید رسیده که در مقایسه با مهر بیش از 13 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این بین اما سایپایی‌ها طی آبان امسال 27هزار و 386 دستگاه محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مهر بیش از هشت درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. از آن سو ایران‌خودرو نیز با توجه به تیراژ 40 هزار و 387 دستگاهی‌اش طی آبان ماه، بیش از 11 درصد نسبت به مهر افزایش تیراژ را به خود می‌بیند.

از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت در هشتمین ماه امسال 11 هزار و 950 دستگاه محصول را به تولید رسانده است. مقایسه این آمار با تیراژ مهر امسال نشان می‌دهد سومین خودروساز بزرگ ایران بیش از 37 درصد رشد تولید را تجربه کرده است. با توجه به تیراژ حدودا 568 هزار دستگاهی خودروهای سواری در هشت ماهه امسال و با فرض آنکه این رقم با احتساب تولیدات خودروسازان خصوصی و محصولات عمومی و تجاری به حدود 650 هزار دستگاه برسد، خودروسازان همچنان از برنامه تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت عقب هستند. طبق برنامه این وزارتخانه، تولید خودرو طی سال جاری باید به حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه برسد، بنابراین خودروسازان برای تحقق این برنامه باید 450 هزار دستگاه محصول دیگر را در چهار ماه باقی‌مانده سال تولید کنند.

رسیدن به این تیراژ، تولید ماهانه بیش از 110 هزار دستگاهی را می‌طلبد، حال آنکه آمار ماهانه خودروسازان طی امسال هیچ‌گاه به 100 هزار دستگاه نیز نرسیده است. اگر خودروسازان طبق برنامه پیش رفته بودند، باید تولید آنها (شامل محصولات سواری و تجاری در بخش دولتی و خصوصی) در پایان آبان به حدود 750 هزار دستگاه می‌رسید که نرسیده است. حال باید منتظر ماند و دید آیا آنها موفق به تحقق برنامه وزارت صمت خواهند شد یا نه. البته با توجه تیراژ هشت ماهه و در صورت بهبود روند، تولید خودرو در کشور طی امسال و نسبت به سال گذشته با رشد مواجه خواهد شد، اما شاید میزان آن از آنچه وزارت صمت در نظر گرفته، کمتر باشد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها