کد خبر : 70463

تاریخ جدید اصلاح قیمت خودرو / سناریوی افزایش قیمت بدون شوک به بازار

تاریخ جدید اصلاح قیمت خودرو / سناریوی افزایش قیمت بدون شوک به بازار

قیمت خودرو در کارخانه در شرایطی فعلا با دستور رئیس جمهوری بدون تغییر مانده است که برخی اخبار از تعیین تکلیف آن در هفته جاری خبر می دهند. اتفاقی که از یک سو خریداران و از سوی دیگر خودروسازان را چشم به راه نگاه داشته است.

به گزارش خودروتک، قیمت خودرو در کارخانه اکنون به جای شورای رقابت در ستاد تنظیم بازار بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد. قرار بر این بود که در جلسه هفته گذشته این ستاد این مساله به بحث گذاشته شود.

با این حال روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز خود چهارشنبه این هفته را موعد جدید بررسی قیمت خودرو عنوان کرده است. دنیای اقتصاد نوشت: یک منبع رسمی در وزارت صمت تایید کرد که همزمان با برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار در روز چهارشنبه، اصلاح قیمت خودرو نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد چهارشنبه گذشته نیز قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار بود، اما به نتیجه نهایی نرسید.

دنیای اقتصاد در بخش دیگری از گزارش خود در خصوص برنامه ستاد تنظیم بازار برای قیمت خودرو به نقل یک منبع آگاه نوشت: 

در مورد آخرین نتایج جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد تعیین تکلیف نهایی قیمت‌ها که اعضای این ستاد با هدف کاهش زیان خودروسازان تصمیم گرفتند قیمت‌گذاری محصولات کم تیراژ را به خودروساز بسپارند حال آنکه تعیین قیمت پرتیراژها باز هم بر عهده ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

وی عنوان کرد که ستاد با افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت‌ها که ۱۸ آبان مصوب و از سوی خودروسازان اعلام شد مخالف است و تاکید دارد کم تیراژها باید رشد قیمتی کمتری نسبت به قیمت‌گذاری اولیه (۱۵ تا ۱۹ درصد) داشته باشند. در همین زمینه خبرگزاری مهر نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمت‌های قبلی خودرو بوده و به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت است و احتمالا چهارشنبه هفته جاری، این ستاد نظر نهایی خود را اعلام می‌کند. اما قیمت‌گذاری محصولات پر تیراژ توسط ستاد تنظیم بازار نیز با  «رویکرد واگذاری تعیین قیمت به خودروساز» ‌انجام خواهد شد.

در این زمینه نیز این منبع آگاه عنوان کرد که ستاد تنظیم بازار  در مقاطع مختلف‌(سه ماهه یا ۶ ماهه) به قیمت‌گذاری برخی از محصولات خواهد پرداخت و ممکن است تعیین قیمت برخی از خودروهای زیان‌ده را به تولید‌کننده بسپارد.

این اظهارات مشخص‌کننده آن است که ستاد تنظیم بازار خواهان رشد ناگهانی قیمت‌ها و به دنبال آن، ایجاد شوک در بازار خودرو نیست و معتقد است که افزایش قیمت‌ها باید گام به گام یا خودرو به خودرو انجام شود. پیش از این شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت‌گذار خودرو، به‌طور سه ماهه یا ۶ ماهه درصد افزایش قیمت‌ها را اعلام عمومی می‌کرد، این در شرایطی است که با واگذاری تعیین قیمت‌ها به ستاد تنظیم بازار، ظاهرا این ستاد رویه شورای رقابت را نپسندیده و ترجیح بر آن دارد رشد قیمت‌ها به دور از هیاهو و جنجال صورت گیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها