کد خبر : 70127

نگرانی از بی اثر شدن طرح واردات خودرو بر شکستن قیمت خودرو وارداتی در بازار

نگرانی از بی اثر شدن طرح واردات خودرو بر شکستن قیمت خودرو وارداتی در بازار

طبق مصوبه مجلس واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات مربوط به آن و همچنین عرضه خدمات نیروی محرکه، برای خودروسازان و هر شخص حقیقی و حقوقی آزاد شد. با این حال اصلاحاتی که روی این طرح انجام شده به گونه ای است که کارشناسان روی اثر گذاری آن در شکستن قیمت خودروهای وارداتی در بازار چندان خوشبین نیستند.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نسخه پیشین این طرح، بسیار نسخه خوبی بود، زیرا واردات خودرو‌های دست دوم هم آزاد بود و محدودیتی برای واردات وجود نداشت. محدودیتی که منوط به صادرات ایجاد شده است، قطعا نه به واردات قابل توجهی منجر خواهد شد و نه قیمت را تغییر می‌دهد. موضوع صادرات منجر به افزایش قیمت و ایجاد انحصار در این زمینه می‌شود و عملا این طرح تاثیری در کنترل بازار نخواهد داشت، زیرا تنها اقلامی که محصول دو شرکت خودروساز بزرگ داخلی است، می‌تواند صادر شود.

او گفت: وصل کردن واردات به صادرات یا انحصار را تشدید و یا زمینه فساد را ایجاد می‌کند و موضوعی همانند واردات موز در ازای صادرات سیب اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه تقی پور ضمن اشاره به نسخه پیشین، بیان کرد: با توجه به ایراداتی که گرفته شد و مشکلاتی که در بازار ارز می‌توانست به وجود بیاورد این اصلاحات انجام شد؛ صادرات خودرو امکان پذیر است و در گذشته هم انجام شده است، در حال حاضر یکی از مشکلاتی که تولید کنندگان در زمینه تیراژ دارند این است که این قیمت‌های رسمی به صرفه نیست. به همین دلیل هرچه تیراژ افزایش پیدا کند، سودی عاید تولیدکننده نخواهد شد.

او تصریح کرد: اگر خودروساز بتواند صادرات انجام دهد، قطعا در مقابل واردات هم صورت می‌گیرد. علاوه بر این بازه و دربرگیری نیروی محرکه در این زمینه بسیار گسترده است. علاوه بر این موضوعات صادرات قطعات خودرو مشوقی برای شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه است.

در ادامه زاوه گفت: مجموع صادرات در زمینه خودرو و نیروی محرکه پیش از موضوع تحریم‌ها ۵۰ میلیون دلار بوده است و به ازای این مقدار بیش از یک میلیارد دلار در مدیریت ایران خودرو سرمایه گذاری شده است. اگر قرار باشد با این اعداد واردات صورت بگیرد کمتر از ۲ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. به واسطه ایرادی که شورای نگهبان گرفت این مصوبه هیچ اثراتی را در بازار نخواهد گذاشت. این طرح از تولید کنندگان داخل حمایت می‌کند، اما بر اساس آن از مصرف کننده هیچ حمایتی نمی‌شود.

او بیان کرد: باید واردات به صورت عمومی آزاد شود و همین که تعداد آن توسط دولت یا شورای رقابت تعیین می‌شود، یک خطر بزرگ به حساب می‌آید.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها