کد خبر : 69890

سرنوشت نهایی طرح ممنوعیت تردد شبانه خودروها

سرنوشت نهایی طرح ممنوعیت تردد شبانه خودروها

طرح ممنوعیت تردد شبانه در تهران پس از گذشت یک سال همچنان در حال اجرا است. عده‌ای این طرح را در کاهش شیوع کرونا بی تاثیر دانسته و خواستار لغو آن هستند و برخی هم می‌گویند با توجه به واکسیناسیون اجرای طرح باید هوشمند شود.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس، طرح ممنوعیت تردد شبانه یک سال است که در تهران برای جلوگیری از شیوع کرونا اجرایی شده است.

برخی ازمسوولان به توجه به واکسیناسیون خواستار لغو این طرح شدند وعده‌ای هم معتقدند اجرای این طرح برای پولدار‌ها است و آن‌ها با دادن جریمه به راحتی در خیابان‌ها تردد می‌کنند.

برخی از مدیران پیشنهاد هوشمند شدن ممنوعیت تردد شبانه را دادند. ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و عضو ستاد مدیریت بیماری کرونا در این باره می‌گوید: مسوولان تاکنون مستندات علمی تاثیرگذاری این ممنوعیت در جلوگیری از شیوع کرونا را ارائه نکرده اند.

وی ادامه داد: موضوع منع تردد شبانه در جلسه‌ای مطرح و پیشنهاد شد این طرح نیز هوشمندسازی شود یعنی افرادی که واکسن زده اند کد ملی شان به پلیس راهور اعلام شود تا این ممنوعیت شامل آن‌ها نشود و افرادی که واکسن نزده اند در صورت نقض این ممنوعیت، جریمه شوند.

این مقام مسوول گفت: در حال حاضر هنوز سند علمی که این طرح تا چه اندازه در جلوگیری از شیوع بیماری نقش داشته؛ ارائه نشده است. بار‌ها از وزارت بهداشت و ستاد کرونا خواسته ایم درباره اجرای این طرح سند علمی ارائه کنند، اما این کار را انجام نداده اند. ما از وزیر بهداشت خواسته ایم این سند علمی را ارائه دهند... دلایل شان برای اجرای این طرح این است که میهمانی‌های شبانه و دیدو بازدید‌ها می‌تواند در شیوع ویروس کرونا تاثیرگذار باشد.

هوشمندسازی این طرح بهتر از این است که همه مردم را جریمه کنند

اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر هوشمندسازی این طرح بهتر از این است که همه مردم را جریمه کنند، اما باز هم قرار شد آقای وزیر دلایل کارشناسی و سند علمی درباره اجرای این طرح ارائه دهند که اگر طبق این سند مشخص شود این طرح هیچ تاثیری در شیوع کرونا نداشته متوقف شود و حتی هوشمندسازی آن هم اجرا نشود. اما اگر تحقیقات علمی به ما نشان دهد که طرح در جلوگیری از شیوع بیماری تاثیرگذار بوده است باید هوشمندسازی آن اجرا شود.

ترافیک در تهران شدید شده است و شهروندان ساعت‌های زیادی را در ترافیک گرفتار هستند. برخی مدیران خواستار لغو این طرح شدند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران می‌گوید: در جلسه شورای عالی ترافیک، همه‌ی ما با طرح محدودیت تردد شبانه مخالف و قائل به لغو این طرح بودیم. پیشنهاد لغو محدودیت این طرح را به ستاد ملی کرونا ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: قرار است با هم‌افزایی بین دستگاهی در پایتخت و در یک برنامه چهار ساله معضلات اجتماعی این کلانشهر دنبال و در یک مقطع سه تا چهار ماهه شهر از این آسیب‌ها منزه شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه تاثیری در کاستن آمار مربوط به مبتلایان و متوفیان کرونا نداشته است.

ممنوعیت تردد شبانه کرونایی

برای لغو یا ادامه اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه باید کار کارشناسی انجام گیرد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طرح ممنوعیت شبانه ترافیک سنگینی را در پایتخت قبل از اجرای این طرح به همراه دارد، گفت: به نظر من این طرح کارایی و تأثیر لازم را به همراه نداشته است.

وی ادامه داد: در مورد این موضوع باید کار تخصصی انجام گیرد از ظاهر قضیه که مشخص است اجرای این طرح تأثیر چندانی در کاستن آمار مربوط به مبتلایان و متوفیان کرونا نداشته است.

اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه تصمیم شورای شهر نبود/ین طرح بار ترافیکی شدیدی برای قبل از اجرای ممنوعیت تردد به همراه داشت

مهدی چمران بیان کرد: عموماً هم بیان شده که این طرح تأثیرگذار نبوده البته اکنون برای لغو یا ادامه اجرای آن باید کار کارشناسی انجام گیرد و نظرات در این زمینه تجمیع شود.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه تصمیم شورای شهر نبوده و ستاد مقابله با کرونا قبلاً تصمیم گرفته که تردد‌های شب‌ها را محدود کند تا رفت و آمد‌ها کمتر شود.

چمران گفت: در حال حاضر اجرای این طرح بار ترافیکی شدیدی برای قبل از اجرای ممنوعیت تردد به همراه داشته و ترافیک متراکم و سنگینی را در سطح تهران شاهد هستیم.

وی گفت: لغو طرح ممنوعیت شبانه دست شورای شهر نیست، ولی نظر من لغو این طرح است که معاونت حمل و نقل و ترافیک و شورای عالی ترافیک در واقع با ستاد ملی کرونا می‌توانند تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.

پرهیز از عادی انگاری، دلیل استمرار این طرح است

البته پیشنهاد کاهش ساعت طرح ممنوعیت تردد شبانه داده است. حسن منصوری استاندار تهران در این باره گفت: در مورد طرح تردد شبانه نظر کارشناسی در ستاد ملی کرونا مطرح شده و پرهیز از عادی انگاری، دلیل استمرار این طرح است.

وی ادامه داد: چند پیشنهاد برای کاهش ترافیک مطرح است که یک پیشنهاد آیین نامه‌ای و کوتاه مدت و پیشنهاد دیگر بلندمدت است که نیاز به کار کارشناسی دارد، در مورد پیشنهاد‌های آیین‌نامه‌ای بعضی از اعمالی که انجام شده نیاز به تجدید نظر دارد.

منصوری تاکید کرد: باید اقدامات خلاقانه و ناظر به اقدامات عملیاتی در حوزه مترو، حمل و نقل ریلی، ورود و خروج خودرو‌ها و ... جهت کنترل ترافیک اعمال شود.

منصوری گفت: تبلور ترافیک بیشتر در شهر تهران است، البته بخشی از مسئله تهران، استانی است چرا که از شهرستان‌ها به صورت روزانه تردد زیادی به تهران دارند.

طرح بر روند فعالیت شهروندان و افزایش ترافیک تاثیر گذاشته است. مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران در این باره با اشاره به اظهارات فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران در خصوص بی اثر بودن طرح ممنوعیت تردد شبانه در پایتخت افزود: این طرح بر روند فعالیت شهروندان و افزایش ترافیک تاثیر گذاشته است، در حالیکه مسئولان مبارزه با کرونا ادامه این طرح را بی اثر می‌دانند.

جریمه خودرو‌ها از طریق دوربین محدودیت برای تردد‌های شبانه

وی گفت: اگر این طرح لغو شود چه بسا بسیاری از تردد‌های روز با توجه به ترافیک روزانه تهران، به ساعت‌های پایانی روز منتقل شود و علاوه بر کاهش کرونا، کاهش ترافیک روز را در تهران شاهد باشیم.

پیرهادی با اشاره به جریمه خودرو‌ها از طریق دوربین محدودیت برای تردد‌های شبانه اظهار داشت: مبالغ جریمه برای خودرو‌هایی است که مجبور به تردد در ساعت‌های ممنوع هستند.

وی افزود: تجمیع تردد‌ها در ساعات خاص، جز افزایش بار ترافیک حاصلی دیگر ندارد.

برخی از مسوولان تاکید دارند اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه به منظور در آمد زایی است، اما برخی دیگر از مدیران این امر را رد می‌کنند.

این طرح برای حفظ جان مردم بود نه کسب درآمد

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در توضیح این موضوع باید گفت در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، کادر درمان به این نتیجه رسیدند که بیشترین منشاء شیوع ویروس از شب نشینی‌های مردم است، لذا تصمیم بر ممنوعیت تردد شبانه گرفته شد تا شب نشینی‌ها به حداقل برسد ممنوعیت هم از ۱۰ شب تا ۳ صبح در نظر گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به این نکته توجه شود تا مردم خدایی نکرده فکر نکنند دولت برای تامین کسری بودجه و یا نیروی انتظامی برای کسب درآمد این کار را انجام می‌دهد، این اقدام تنها برای حفظ جان مردم است.

برخی از نمایندگان مجلس اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه را ظلم به شهروندان تهرانی دانستند. احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد طرح ممنوعیت تردد شبانه گفت: مسئولان و دست اندرکارانی که برای بحث ترافیک تصمیم گیری می‌کنند همچنان بر اجرای این طرح بی فایده اصرار دارد و این جای تاسف دارد. این طرح جز ظلم به شهروندان تهرانی حاصل دیگری ندارد ما از ابتدا مخالف این طرح بودیم، اما متاسفانه همچنان در حال اجرا است.

نماینده مجلس گفت: فواید و عواید این طرح اخذ جریمه‌های کلان از مردم است که این ظلم مضاعف در دوره کرونا به مردم است و باید متوقف شود.

بر اساس این گزارش، طرح ممنوعیت تردد شبانه در تهران اجرایی می‌شود. عده‌ای معتقدند این طرح باید حذف و عده‌ای هم می‌گویند با توجه به انجام واکسیناسیون می‌توان این طرح را هوشمند کرد حال باید دید مدیران چه تصمیمی در این باره خواهند گرفت؟

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها