کد خبر : 69756

فرار از صحنه تصادف، تخلف نیست، جرم است

فرار از صحنه تصادف، تخلف نیست، جرم است

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با تشریج مجازات فرار رانندگان از صحنه تصادف تاکید کرد: رانندگان ضمن حفظ خونسردی خود، ابتدا با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند.

به گزارش خودروتک به نقل از میزان - علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار داشت: رانندگان پس از تصادف خسارتی، جرحی و یا خدای ناکرده فوتی در اولین اقدام ضمن حفظ خونسردی خود با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس حاصل کرده و پلیس را در جریان حادثه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در قانون برای راننده‌ای که از صحنه تصادف متواری می‌گردد تشدید مجازانت در نظر گرفته شده گفت: در خصوص مجازات فرار از صحنه جرم ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کند که هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران همچنین افزود: در تبصره یکم این ماده آمده است راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.

این مقام پلیسی ادامه داد: در تبصره دوم ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی گفته شده در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره‌ی او رعایت خواهد کرد.

همه خانی اضافه کرد: به طور کلی علاوه بر فرار از صحنه تصادف برخی از اعمال قبل از تصادف هم موجب می‌شود که مجازات مجرم شدیدتر شود که عبارتند از نداشتن گواهینامه، نقص فنی خودرو، سرعت غیر مجاز یعنی در صورتی که راننده زیادتر از سرعت مقرر حرکت کرده باشد و در صورتی که راننده دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی موثر در تصادف به کار انداخته باشد و نیز در صورتی که راننده در محل‌هایی که برای عبور پیاده رو علامت مخصوص گذاشته شده است، مراعات لازم را نکند یا از محل‌هایی که عبور از آن ممنوع شده است، رانندگی کند که در همه این موارد راننده به بیش از دو سوم حداکثر مجازات قانونی مذکور در مواد فوق محکوم می‌شود. دادگاه نیز می‌تواند علاوه بر این مجازات که برای متهم در نظر می‌گیرد او را بین ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم کند.

وی در خصوص خودداری از کمک به مصدومین و فرار از صحنه تصادف نیز گفت: طبق قانون مجازات خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی نیز در نظر گرفته شده که هر کس شخص یا اشخاصی را در معرض خطر جانی مشاهده کند و بتواند با اقدام فوری خود یا کمک طلبیدن از دیگران یا اعلام فوری به مراجع یا مقامات صلاحیت دار از وقوع خطر یا تشدید نتیجه آن جلوگیری کند بدون این که با این اقدام خطری متوجه خود او یا دیگران شود و با وجود استمداد یا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت کمک از اقدام به این امر خودداری نماید به حبس تا یک سال و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. در این مورد اگر مرتکب از کسانی باشد که به اقتضای حرفه خود می‌توانسته کمک مؤثری بنماید به حبس جنحه‌ای از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. طبق این قانون اگر شخصی، دیگری را در معرض خطر جانی مشاهده کند به گونه‌ای که وضعیت او اورژانسی باشد، موظف است به او کمک نماید یا اینکه از دیگران برای کمک رساندن به او طلب کمک کند. آن چه اهمیت دارد، اورژانسی بودن وضعیت افراد مصدوم است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت:، اما در مواردی ممکن است تحت شرایطی فردی که با ماشین با کسی تصادف کرده است با فرار کردن از آن صحنه باعث شود حسب مورد نسبت به آسیبی که وارد کرده به شدید‌ترین و حداکثر آن مجازات محکوم شود که میزان این مجازات در ماده ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ پیش بینی شده است.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها