کد خبر : 69755

برنامه جدی تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال 1404

برنامه جدی تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در سال 1404

وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر بر هدف تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴، تاکید و از ترکیب آینده تولید خودروسازان کشور رونمایی کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، رضا فاطمی‌امین که در حاشیه افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، بار دیگر از برنامه خود مبنی بر تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ دفاع و آن را دست یافتنی دانست. وی پیش از آنکه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد، یکی از برنامه‌های اصلی‌اش را تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ و صادرات یک میلیون دستگاهی آن، عنوان کرد و کمتر کسی نیز در مجلس از وی پرسید که چگونه قرار است این هدف محقق شود.

پس از کسب رای اعتماد، گمان می‌رفت فاطمی‌امین برنامه موردنظر را تعدیل و از اعداد و ارقام نجومی آن عقب بنشیند، با این حال او همچنان بر اجرای این ابرپروژه اصرار دارد و اتفاقا هر چند وقت یکبار بر ابهامات آن نیز می‌افزاید. ابهام جدید به ترکیب تولید خودروسازان در سال ۱۴۰۴ مربوط می‌شود که وزیر صمت دیروز از آن رونمایی کرد.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد تولید خودرو در کشور توسط دو شرکت اصلی شامل ایران‌خودرو و سایپا انجام می‌شود، گفت: این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ درصد کاهش می‌‌یابد؛ به عبارت بهتر، سهم سایر خودروسازان کشور از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به اظهارات وزیر صمت، مشخص می‌شود وی برای تحقق رویای خودرویی خود در ۱۴۰۴ روی خودروسازان خصوصی نیز حساب باز کرده و قصد دارد حدود یک سوم تولید را به آنها بسپارد.

به عبارت بهتر، طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت، از تیراژ سه میلیون دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۴، حدود ۹۰۰ هزار دستگاه سهم خودروسازانی غیر از ایران‌خودرو و سایپا خواهد بود و دو میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه باقیمانده را نیز این دو شرکت باید تولید کنند. جدا از اینکه به نظر می‌رسد ایران‌خودرو و سایپا در صورت تداوم شرایط فعلی (تحریم، بحران مالی، قیمت‌گذاری دستوری و...) توان تحقق چنین تیراژی را در سال ۱۴۰۴ نخواهند داشت، تولید ۹۰۰ هزار دستگاهی نیز در قواره خودروسازان خصوصی کشور نمی‌گنجد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها