کد خبر : 69461

فقط 500 دستگاه کامیون دست دوم ترخیص شد

فقط 500 دستگاه کامیون دست دوم ترخیص شد

گرچه از مهلت یک ماهه تعیین شده از سوی دادستانی تهران برای تعیین تکلیف و ترخیص ۶۰۰۰ کامیون وارداتی گذشته، اما اعلام گمرک ایران نشان می‌دهد که در این مدت فقط ۵۰۰ کامیون ترخیص شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا، طبق دستور معاونان دادستان تهران در شهریورماه امسال مقرر شد که تکلیف بیش از 6000 کامیون وارداتی که براساس ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه به کشور وارد و شرایط ورود آن از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود، تعیین تکلیف و ترخیص شوند. ورود این کامیون‌ها از حدود دو سال پیش صورت گرفته بود ولی با توجه به موانع و مشکلاتی که در این رابطه وجود داشت امکان ترخیص پیدا نکرد.

تعیین تکلیف و ترخیص کامیون‌های وارداتی از ششم مهرماه رسما در دستور کار قرار گرفت و باید تا ششم آبان‌ماه به پایان می‌رسید اما تازه‌ترین گزارشی که معاون فنی گمرک ایران در این رابطه به معاون دادستان تهران  اعلام کرده است نشان می‌دهد که در این مدت بخش قابل توجهی از کامیون‌ها هنوز ترخیص نشده است.

طبق اعلام وی با وجود پیگیری‌های مکرر موضوع ترخیص کامیون‌های وارداتی موجود در گمرک‌ و صدور و ابلاغ بیش از 10 دستورالعمل، بخشنامه، اخطاریه و... به متصدیان ذیربط و همچنین انعکاس مشکلات واردکنندگان کامیون‌ها به دادستان تهران،  در مهلت تعیین شده فقط نزدیک به 500 دستگاه کامیون از دو گمرک تهران (شهریار سابق) و غرب تهران ترخیص قطعی شده است.

ارونقی همچنین اعلام کرده است گرچه ترخیص سایر کامیون‌های وارداتی از گمرک‌ها در حال انجام است اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تعلل، قصور، تقصیر و تخلفات متعددی از سوی برخی از دستگاه‌ها و مراجع ذیصلاح و همچنین برخی از واردکنندگان این کامیون‌ها موجب تعلل در تعیین تکلیف و ترخیص این کامیون‌ها شده است که در صورت ورود مرجع قضایی زوایای این موضوع مشخص خواهد شد.

این مقام مسئول در گمرک ایران تاکید کرده است  که با توجه به اینکه صاحب اصلی این کامیون‌ها در اصل قشر زحمتکش رانندگانی هستند که با پیگیری‌ها و مراجعات متعدد نسبت به اعلام این تخلفات اقدام می کنند و همچنین در راستای تعیین تکلیف کامیون‌های موجود در گمرک پیشنهاد می‌شود  برای بررسی فوری موضوع ، ضابط مشخصی تعیین یا برای کل پرونده، حکم بازپرسی به دستور دادستان عمومی و انقلاب تهران صادر تا جریان مورد بررسی فوری قرار گرفته و برخورد لازم با متخلفان و مقصران در این امر انجام شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها