کد خبر : 69432

دپوی 20 درصدی تولیدات خودروسازان

 دپوی  20 درصدی تولیدات خودروسازان

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه خودروسازان نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع زیان تولیدی حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را در کارنامه خود به ثبت رساندند. این مساله سبب شده سیاستگذار خودرویی تلاش کند ‌با تغییر مرجع در جاده اصلاح قیمت‌گذاری خودرو، کاهش زیان تولید و افزایش تیراژ حرکت کند.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، مدیران ارشد وزارت صمت این‌گونه تصور می‌کنند که‌با  افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به‌همراه فرمول‌های ابداعی خود می‌توانند ورق را برای شرکت‌های خودروساز برگرداند و آنها را در مسیر رشد تیراژ قرار دهد. در حالی‌ سیاستگذار خودرویی این تحلیل را از وضعیت خودروسازی کشور دارد که بررسی مسیر طی شده در خودروسازی طی یک‌سال اخیر نشان می‌دهد تنها افزایش قیمت خودرو نتوانسته به رشد تولید منجر شود.

در حال حاضر خودروسازان تا پایان نیمه اول سال جاری در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته در بخش تولید محصولات سواری رشد حدود ۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کردند. آنها در پایان شهریورماه امسال تولید حدود ۴۱۷ هزار دستگاه خودروی سواری را محقق کرده‌اند این در حالی است که سال گذشته تولید خودروی سواری در همین بازه زمانی عدد حدود ۴۰۸ هزار دستگاه را نشان می‌دهد.

این میزان رشد برای تحقق هدف‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی وزیر صمت برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ کافی نیست. نگاهی به موجودی انبار شرکت‌های خودروساز نیز نشان می‌دهد این شرکت‌ها در ۶ ماه‌ اول سال گذشته با وجود دریافت دو مجوز افزایش قیمت و در سال جاری در همین بازه زمانی با دریافت یک مجوز افزایش قیمت،  به‌طور میانگین ۲۰ درصد تولیدات خود را در پارکینگ‌ها دپو کرده و حاضر به عرضه آنها نشدند.

 بنابراین به خوبی می‌توان متوجه شد که تنها از طریق افزایش قیمت خودرو نمی‌توان وضعیت تولید و عرضه را سر و سامان داد. خودروسازان بزرگ کشور در مجموع در نیمه اول سال جاری علاوه بر موجودی انبار حدود ۱۰۰ هزار دستگاهی در ابتدای دوره (فروردین ماه) در مجموع بیش از ۵۲۵ هزار خودرو برای عرضه داشتند، اما در پایان شهریورماه حدود ۹۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو را در پارکینگ‌های خود نگه داشتند.(این تعداد خودروی مانده در پارکینگ ارتباطی به محصولات ناقص خودروسازان ندارد).

اما سهم هر یک از سه خودروساز بزرگ کشور در پایان شهریورماه سال جاری از این تعداد خودروی مانده در پارکینگ چه میزان بوده است؟ ایران‌خودرویی‌ها نزدیک به ۲۰ درصد محصولات خود را در پارکینگ‌های خود دپو کردند. این در حالی است که سایپایی‌ها و همچنین پارس‌خودرویی‌ها به ترتیب ۱۹ درصد و ۱۶ درصد محصولات خود را در کف پارکینگ‌ها نگه داشتند و از عرضه آن به بازار خودداری کردند.‌ وضعیت سال گذشته نیز با وجود دریافت دو مجوز افزایش قیمت چندان تغییری به خود ندیده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها