کد خبر : 69230

3 الزام عبور از قرعه کشی فروش خودرو

3 الزام عبور از قرعه کشی فروش خودرو

عبور از قرعه کشی برای فروش خودرو یکی از دغدغه هایی است که دولت قصد دارد به آن پاسخ داده و طبق وعده داده شده سال آینده شاهد این روش فروش منسوخ شده نباشیم. با این حال به نظر می رسد رسیدن به این هدف نیازمند گرفتن تصمیماتی باشد که در وهله اول دشوار نیز به نظر می رسند.

به گزارش خودروتک، یکی از دلایلی که موجب شد سیاستگذار به سمت قرعه کشی خودرو برود، پیشی گرفتن شدید تقاضا از عرضه بود. از یک سو تولید خودرو تحت تاثیر تحریم ها کاهش یافت و از سوی دیگر به دلیل فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار ، خودرو عملا به یک کالای سرمایه ای برای حفظ ارزش دارایی مردم تبدیل شد و تقاضای کاذب در دو سال اخیر شکل گرفت.

به این ترتیب تصمیم دشوار اول باید حرکت به سمت واقعی کردن قیمت خودرو در مبدا یعنی کارخانه باشد تا تقاضای کاذب از بازار خارج شود. در این زمینه یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز دو عامل دیگر برای رسیدن به نتیجه مطلوب در زمینه حذف قرعه کشی خودرو را تشریح کرد.

بهزاد رحیمی، نماینده مردم سقز و بانه ، با اشاره به وعده وزیر صمت مبنی بر تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده، حذف قرعه‌کشی را منوط به واردات خودرو و افزایش تیراژ تولید خودرو دانست.

وی درباره صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حذف قرعه‌کشی خودرو گفت: وزیر صمت به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول داد که تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در صورت تحقق این مهم بخشی از نیاز بازار پاسخ داده می‌شود.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس افزود: در حال حاضر تعداد خودرو‌های تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال است، بنابراین تقاضا از عرضه پیشی گرفته و قیمت‌ها افزایشی شده است، در صورت افزایش تولید، تقاضای واقعی پاسخ داده می‌شود.  وی ادامه داد: علاوه بر افزایش تیراژ تولید، واردات نیز یکی دیگر از شروط حذف قرعه‌کشی است، زیرا با واردات خودرو، حباب قیمت خودرو از بین رفته و تقاضا در بازار واقعی می‌شود. 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه حتی با واردات خودرو نیز تنها بخشی از جامعه می‌تواند خودروی وارداتی خریداری کند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم نیاز خود را با خودرو‌های داخلی تامین می‌کنند، تصریح کرد: هرچند قرعه‌کشی به نوعی مانند بلیت بخت‌آزمایی بوده و افراد با ثبت‌نام و برنده شدن می‌توانند یک شبه سود کلانی به دست آورند، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که حذف قرعه‌کشی بدون افزایش تیراژ تولید و واردات ممکن نیست. در هرصورت تا روش جایگزین منطقی معرفی نشود نباید قرعه‌کشی حذف شود چرا که در دورانی که همین روش قرعه‌کشی فعلی نبود واگذاری خودرو بسیار مبهم بود.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها