کد خبر : 69035

اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو گران تر هم می شد

اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو گران تر هم می شد

دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت از نقش این شورا در پایین نگه داشتن قیمت خودرو می‌گوید و معتقد است بر خلاف برخی گمانه زنی‌ها اگر این شورا نبود، امروز قیمت خودرو بسیار بالاتر بود.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلایت ، آلبرت بغزیان با بیان اینکه جابجایی در ریاست شورای رقابت، تغییری در وضعیت بازار خودرو ایجاد نمی‌کند، توضیح داد: این بازار بر اساس تمام معیارها شرایطی غیررقابتی دارد و خطر انحصار در آن بسیار بالاست. از این رو وقتی رییس جدید شورای رقابت با حکم دولت منصوب شود باز هم نمی‌توان انتظار داشت که رویکرد به این بازار تغییر کند.

دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت با اشاره به انتقادهای خودروسازان از تصمیمات شورای رقابت، گفت: در وهله نخست ما باید این را در نظر داشته باشیم که شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین نمی‌کند، بلکه فرمولی را بر اساس مطالعات صورت گرفته تعیین می‌کند و خودروسازان با قراردادن قیمت‌های خود در این فرمول نرخ نهایی خودرو را اعلام می‌کنند. وقتی می‌گوییم تورم بخشی، این تورم را بانک مرکزی اعلام می‌کند و نه شورای رقابت. از این رو انتقادهایی که خودروسازان مطرح می‌کنند، در عمل متوجه شورا نیست.

بغزیان ادامه داد: اگر خودروسازان اعتراضی به فرمول شورای رقابت دارند، باید به شکل رسمی آن را ارائه کنند تا در هیئت تجدید نظر مورد بررسی قرار بگیرد اما در هشت سالی که بنده در این سمت قرار داشته‌ام تاکنون هیچ اعتراض رسمی به این فرمول صورت نگرفته و خودروسازان تنها به قیمت‌ها اعتراض دارند. این اعتراض نیز با این هدف است که قیمت خود را به قیمت بازار برسانند و سودی به جیب بزنند، این در حالی است که با توجه به شرایط این بازار، قیمت‌ها از طریق فرمول شورای رقابت تعیین می‌شود و بر خلاف برخی انتقادها، اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو از چیزی که امروز است بسیار بالاتر بود.

بازار خودرو 1

به گفته وی، خودروسازان علاقه دارند که به جای شورای رقابت، سازمان حمایت در این حوزه فعال شود تا بدون قیمت گذاری، با فروش محصول بر اساس نرخ‌های بازار آزاد عمل کنند که این موضوع شدنی نیست.

دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت‌ در پاسخ به این سوال که ایراداتی که به فرمول زمان بندی تورمی شورای رقابت مطرح می‌شود تا چه حد واقعی است، توضیح داد: خودروسازی را نمی‌توان با یک کارگاه کوچک یا دخل و خرج روزانه مردم مقایسه کرد. خودروسازان در هر فصل خریدی چند ماهه برای محصولات خود انجام می‌دهند و از این رو این انتقاد که شورای رقابت تورم فصل قبل را محاسبه می‌کند در رابطه با خودروسازان صدق نمی‌کند. از سوی دیگر اگر ما تورم بالایی داریم و به شکل ماهانه قیمت‌ها بالا می‌رود، باید به سراغ حل مشکل کلان و کاهش تورم در اقتصاد ایران حرکت کنیم و انتقاد از شورای رقابت در این زمینه پاک کردن صورت مسئله است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها