کد خبر : 68903

شورای رقابت چه کاری با بازار خودرو کرد؟

شورای رقابت چه کاری با بازار خودرو کرد؟

یک کارشناس صنعت خودرو می‌‌گوید شورای رقابت نه تنها در سال‌های گذشته نتوانسته به وظیفه ذاتی خود عمل کند که حتی با ورود به بازار خودرو، تعادل این بازار را نیز بر هم زده است.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین ، این در حالی است که با رسیدن به روزهای پایانی مهر ماه، شورای رقابت باید قیمت فصلی جدید خودرو را اعلام می‌کرد اما نه مسئول جدیدی برای این کار معرفی شده و نه تیم قبلی مسئولیت اعلام نرخ‌های جدید را می‌پذیرند.

در کنار قیمت‌های تازه، در روزهای گذشته صحبت‌های زیادی از احتمال لغو طرح قرعه کشی خودرو نیز مطرح شده، موضوعی که واکنش تند رضا شیوا را برانگیخته است. رییس شورای رقابت در روزهای پایانی کار خود گفته: این‌ها اغلب جوسازی‌هایی است که سایت‌های خودروسازی و خودرویی آن را راه انداخته‌اند اما هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه اخذ نشده و قیمت‌گذاری همچنان به روش فعلی و با قرعه کشی انجام می‌شود.

اصلا به خودروسازها ربطی ندارد و دلیلی ندارد بخواهند از این روش راضی باشند یا نباشند این تصمیم کارشناسی شورا است، به هر صورت هرجایی که منافذ و محل‌های سوءاستفاده را بگیریم یک تعدادی می‌توانند ناراضی باشند اما در این روش میزان تولید دقیقا برابر با قرعه کشی بود یعنی هر آنچه خودروسازها تولید می‌کنند باید در قرعه‌کشی عرضه می‌شد.

بازار خودرو 1

این تاکید چند باره بر لزوم تداوم شیوه فعلی در حالی انجام می‌شود که حتی اعضای شورا نیز نمی‌توانند از موفقیت آمیز بودن قرعه کشی صحبت کنند و همین موضوع این سوال را به وجود آورده که در دولت جدید، نقش شورای رقابت در صنعت خودرو چه خواهد بود و آیا شیوه‌های شکست خورده گذشته ادامه می‌یابد؟

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو علت شکست خوردن تجربه ورود شورای رقابت به صنعت خودرو را در مسائل ساختاری و کلان می‌داند و معتقد است تا فکری به حال این مسائل نشود، نمی‌توان انتظار داشت که ورود شورای رقابت به این عرصه اساسا کمکی کند.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی شورای رقابت ورود به عرصه‌هایی است که بنا به دلایل مختلف انحصاری شده‌اند، بیان کرد: همانطور که از نام شورا نیز برمی‌آید، آنها باید با انحصار مقابله کرده و شرایط لازم را برای ایجاد رقابت فراهم کنند اما نگاهی به عملکرد این سال‌ها نشان می‌دهد که نه تنها چنین موضوعی وجود نداشته که حتی ورود شورای رقابت به برخی بازارها، تعادل قبلی آنها را نیز بر هم زده است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در ساختار شورای رقابت، بر فراقوه‌ای بودن آن تاکید شده تا در ایجاد رقابت در حوزه‌های کلان دستی باز داشته باشد اما آنچه که در عمل رخ داده این است که عضویت در شورای رقابت برای بسیاری اعضای آن حکم شغل دوم و سوم را دارد و آنها رسما در دولت یا مجلس فعال هستند. از این رو صرفا یک رییس شورا باقی می‌ماند.

به گفته کریمی سنجری، با توجه به این اشکالات ساختاری متاسفانه شورا به ابزاری برای قدرت نمایی شخصی رییس آن بدل می‌شود که این موضوع چه در دوره فعلی و چه در دوره قبل خود را نشان داد. برای این قدرت نمایی نیز بهترین گزینه خودرو است زیرا برد خبری بالایی دارد و با هر اظهارنظر جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها