کد خبر : 68617

مهلت 2 هفته وزارت صنعت برای تعیین تکلیف بازار خودرو

مهلت 2 هفته وزارت صنعت برای تعیین تکلیف بازار خودرو

هرچند تنها چند هفته از آغاز به کار تیم اقتصادی دولت جدید می‌گذرد اما به نظر می‌رسد موقعیت‌های حساسی که دیگر به بحران بدل شده‌اند باعث شده از وزیر صمت انتظار تصمیماتی سریع و قاطع به وجود آید.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین - صنعت خودرو ایران در طول سال‌های گذشته شرایط سخت و پیچیده‌ای را تجربه کرد، شرایطی که در چارچوب آن وضع بسیاری از تولیدکنندگان به شرایط بحرانی رسید و در عین حال با چند برابر شدن قیمت خودرو، بخش مهمی از جامعه عملا قدرت خرید خود را در این بازار از دست دادند.

فاطمی امین در روزهای گذشته در رابطه با دو موضوع پر سر و صدای دیگر در حوزه خودرو نیز واکنش نشان داده است. نخستین موضوع بحث واردات خودرو است. هرچند نمایندگان مجلس در طرحی اعلام کردند که واردات خودرو با شرط‌های دشواری مانند واردات در ازای صادرات ممکن خواهد شد اما طرح آنها مورد قبول شورای نگهبان قرار نگرفت و همین موضوع کار را با پیچیدگی‌های جدیدی مواجه کرد.

فاطمی امین به موضوع قرعه کشی خودرو نیز اشاره کرده و گفته شخصا با اجرای این طرح مخالف است. طرح قرعه کشی که از حدود یک سال و نیم قبل از سوی شورای رقابت با هدف حذف دلال‌ها و رسیدن خودرو به مصرف کنندگان نهایی اجرایی شد، نه تنها از سوی جامعه که حتی از سوی مسئولان و خودروسازان نیز با نقدهای جدی مواجه است و حالا وزیر صمت نیز به صف مخالفان آن پیوسته است.

بازار خودرو 1

با وجود تمام این ابهام‌ها، هنوز وزارت صمت برنامه دقیقی برای آینده صنعت خودرو منتشر نکرده است، البته فاطمی امین اعلام کرده که طرحی با نام مدیریت بازار خودرو در حال تدوین است که به محض تصویب نهایی به بسیاری از سوالات در رابطه با آینده این بازار پاسخ خواهد داد. او همچنین پیشبینی کرده که با پیگیری این طرح، ظرف دو هفته آینده امکان ارائه جزییات بیشتری از آن را داشته باشد.

عرضه خودرو در بورس، افزایش 50 درصدی تولید، بالا بردن تعداد خودروسازان داخلی، از سرگیری واردات، صدور مجوز واردات خودروهای دست دوم و آزادسازی قیمت با استفاده از نرخ فعلی بازار، تنها بخشی از طرح‌ها و برنامه‌هایی است که در ماه‌های گذشته از سوی کارشناسان و فعالان بازار خودرو مطرح شده و حتی برخی از آنها در دولت و مجلس نیز پیگیری شده‌اند اما هریک به دلایل مختلف یا متوقف شده یا سرنوشت نامعلومی دارند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها