کد خبر : 68391

واردات خودرو تصویب می شود ولی اجرا نمی شود!

واردات خودرو تصویب می شود ولی اجرا نمی شود!

رییس انجمن واردکنندگان خودرو با موضوع واردات خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو یک مطالبه اجتماعی است چرا که از یک سو فشار اقتصادی روی دوش مردم است و از سوی دیگر بازار رانتی و متورم با محدودیت عرضه روبروست.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرآنلاین ، مهدی دادفر تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ۴۰ سال برای صنایع مختلف به ویژه خودروسازی هزینه داده است و مردم انتظار دارند حداقل‌هایی را در زندگی داشته باشند. این انتظار عمومی است حالا اگر دولتمردان فکر می کنند نباید به انتظارات مردم پاسخ بدهند، پاسخ ندهند.

وی با اشاره به اینکه مشکل صنعت خودروسازی، واردات نبوده و نیست، گفت: از سال ۷۴ تا کنون سرجمع ۶۷۰ هزار خودرو وارد شده است که تنها ۴ درصد ظرفیت بازار است.

دادفر گفت:حال سئوال اینجاست که میزان ارز تخصیصی برای سالانه ۴۰ هزار دستگاه خودرو این اندازه اهمیت دارد که تمام اقتصاد را متاثر کند؟ در همین دو ماه اخیر قیمت دلارسه هزار تومان افزایش یافته اما دلیل چیست؟ آیا واردات خودرو آزاد شده است؟

وی تاکید کرد: گره صنعت خودروسازی با ممنوعیت واردات حل نمی‌شود. مشکلات خودروسازان ایران چیز دیگری است. قیمت‌گذاری دستوری، دخالت اشتباه دولت در خودروسازی و مواردی از این دست مشکل صنعت خودروسازی در ایران است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: من معتقدم طرح مجلس در نهایت مصوب خواهد شد اما اجرایی نمی‌شود.در همه این سال‌ها هیچ وزیری را هم به خاطر عدم اجرای قانون مورد بازخواست قرار نداده‌اند به این ترتیب من معتقدم این قانون در نهایت امکان اجزا ندارد چرا که حتی پس از تصویب نهایی توسط وزارت صمت، به اجرا در نخواهد آمد.همان مشاورانی که پیش‌تر خواستار ممنوعیت واردات خودرو بودند، امروز هم در حال مشاوره دادن هستد.

خودرو

دادفر افزود: کسانی که معتقدند واردات خودرو به تولید داخل ضربه می‌زنند بهتر است این را بدانند که ضربه واردات در کالا و حجمی درست نیست که به تولید داخل ضربه بزند. این در حالی است که واردات سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو هیچ ضربه‌ای به تولید داخل نمی‌زند .

او تاکید کرد: واردات خودرو خیلی از لحاظ اقتصادی در بازار اثرگذار نیست اما از نظر روانی، بسیار اثربخش است. از نظر من اهمیت این قانون اینجاست که در آن اعلام شده تک تک افراد ایرانی حق دارند ماشینی را که دوست دارند بیاورند.

او افزود: ما امکان نداریم هر خودرویی را وارد کنیم. خودروهای وارداتی باید با استاندارد مطابقت داشته باشد و وزارت صمت آن را تایید کند. نمایندگی به آن خدمات بدهد و اصناف بگویند ما این ماشین را تعمیر می کنیم. اما سئوال اینجاست که سوبارو، پروتن، هوندا، ولوو و خیلی ماشین‌ها دیگر که در ایران آمد و لوازم ندارند و تعمیر نشد، چه اتفاقی افتاد؟ کسی اعتراض کرد که چرا سرمایه مردم هدر رفته است؟

او تاکید کرد: ذهن ۸۰ میلیون نفر گرفتار و مشغول واردات خودرو شده در حالی که این وضعیت اصلا مناسب نیست. یادمان نرود وقتی سخت ترین تحریم‌ها اعمال شد، ترامپ نتوانست صنعت خودروسازی ایران را زمین بزند اما همین صنعتی که از ترامپ شکست نخورد برابر قیمت‌گذاری دستوری در حال شکست خوردن است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها