کد خبر : 68367

آرامش بازار خودرو قبل از طوفان واردات

آرامش بازار خودرو قبل از طوفان واردات

بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت حاکی از عمیق‌تر شدن رکود حاکم و قفل شدن معاملات است. با فضای نامشخص به‌وجود آمده پس از حرف و حدیث‌های مختلف درباره واردات خودروهای خارجی، بازار در انتظار به سر می‌برد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا، این روزها که بار دیگر موضوع واردات خودروهای خارجی پس از چند سال در طرح ساماندهی صنعت خودرو از سوی مجلس شورای اسلامی بر سر زبان‌ها افتاده، به عامل اساسی قفل شدن معاملات بازار تبدیل شده است.

هرچند پیش از آن نیز بازار رونق آن‌چنانی نداشت و اندک معاملاتی آن هم از سوی خریداران واقعی انجام می‌شد. این موضوع در کنار اظهارات رییس شورای رقابت که خواستار واردات خودروهای ارزان قیمت خارجی برای اقشار متوسط و پایین جامعه شده نیز مراجعات به بازار خودرو را به حداقل خود رسانده است.

در این شرایط خریداران منتظرند که ببینند این طرح اجرایی می‌شود و پس از سال‌ها خیابان ‌ها و جاده‌های کشور میزبان خودروهای روز جهان خواهد شد یا خیر؟ در این صورت به‌طور قطع شاهد افت شدید قیمت‌ خودروهایی خواهیم بود که دلالان و واسطه‌ها با  سوء استفاده از شرایط آنها را حتی تا ۱۰ برابر قیمت‌های جهانی به فروش می‌رساندند.

در این زمینه، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقد است: داغ شدن بحث واردات خودرو، اثر روانی لازم را بر بازار داشت و بسیاری صاحبان خودروهای خارجی در هفته‌های گذشته فروشنده شده بودند.

«سعید موتمنی» به ایرنا گفت: با رفت و برگشت این طرح بین مجلس و شورای نگهبان و اظهارات ضد و نقیض عده‌ای درباره آن، همچنین افزایش نسبی قیمت ارز در روزهای گذشته، اندک معاملات بازار هم فروکش کرده و بازار به خوابی عمیق فرو رفته است.

وی تصریح‌کرد: به‌طور قطع تا سرنوشت این طرح و واردات خودرو مشخص نشده و خودرویی وارد کشور نشود، خریداران و مصرف‌کنندگان باید منتظر بمانند.

این مقام صنفی، قیمت‌های فعلی خودروها به‌ویژه خودروهای خارجی را غیرواقعی و بسیار بالاتر از قیمت‌های جهانی توصیف کرد و افزود: به‌طور مثال یک دستگاه تویوتا لندکروز مدل ۲۰۱۷ که با دلار ۲۷ هزار تومانی، قیمت جهانی کمتر از یک میلیارد تومان دارد، در بازار داخلی ما بیش از پنج میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

وی بیان‌داشت: نمونه دیگر خودروی کیا اُپتیما با مدل ۲۰۱۷ است که با قیمت جهانی ۲۵ هزار دلاری و با احتساب تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات و سایر هزینه‌ها، باید نهایتا ۱.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود، بیش از ۲.۲ میلیارد تومان فروخته می‌شود.

موتمنی یادآور شد: بیشتر مردم جامعه سوار خودروهای متوسط داخلی یا خارجی می‌شوند و توان خرید خودروی لوکس خارجی فقط برای قشر خاصی از مردم امکان‌پذیر است، بر این اساس گفته‌های اخیر رییس شورای رقابت مبنی بر لزوم واردات خودروهای با قیمت‌های متوسط و پایین می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، به‌تازگی «رضا شیوا» رییس شورای رقابت تاکید کرد:‌ این شورا در تعامل با مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دنبال خارج کردن بازار خودرو از انحصار است و در این زمینه بر واردات خودروهای پُرتیراژی که عامه مردم توان خرید آنها را داشته باشند تاکید داریم.

بازار خودروی پایتخت؛ راکد و در انتظار

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت بیان‌داشت: در این راستا، ورود خودروهای با قیمت‌های بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار می‌تواند تنظیم‌کننده قیمت‌ها باشد.

وی گفت: ای کاش برای رقابتی‌شدن بازار، تعرفه گمرکی ورود این خودروها نیز پایین‌تر در نظر گرفته می‌شد که در این صورت خودروسازان داخلی به فکر ارتقای کیفی خودروها و بهبود شرایط فروش می‌افتادند.

موتمنی تاکید کرد: واردات خودروهای گران‌قیمت خارجی هیچ دردی از بازار دوا نخواهد کرد و باید اولویت با واردات خودروهای ارزان‌قیمت باشد تا شاهد تاثیرگذاری بر قیمت خودروهایی نظیر پژو و سمند باشیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها