کد خبر : 67906

قیمت خودرو چقدر کاهش پیدا می کند؟

قیمت خودرو چقدر کاهش پیدا می کند؟

سقوط قریب‌ الوقوع قیمت خودرو، در هفته گذشته بارها و بارها سر زبان ها چرخید. ماجرا درباره یک مصوبه مجلس است که بالاخره پس از سه سال اجازه می دهد تا خودرو به صورت مشروط وارد کشور شود.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرآنلاین ، نکته اول درباره مصوبه مجلس این است که هنوز شورای نگهبان آن را تایید نکرده است. این مساله زمانی حائز اهمیت می شود که بدانید مصوبه واردات مشروط خودرو یکبار دیگر در مجلس دهم به شورای نگهبان رفته و مردود شده بود. آن زمان شورای نگهبان مصوبه را خلاف اقتصاد مقاومتی تشخیص داده بود.

حالا نمایندگان می گویند که با تعیین سقف برای واردات خودرو و زیر نظر شورای رقابت احتمال دارد که شورای نگهبان از رای قبلی خود برگردد.

هرچند که عده ای دیگر معتقد هستند با تنگنای ارزی و سقوط صادرات نفتی این مصوبه همچنان تصویب نمی شود تا جلوی خروج ارز گرفته شود. میرسلیم، نماینده مردم تهران پیش بینی کرده است که این مصوبه نیز از سوی شورای نگهبان رد شود.

کمتر از ۵ درصد خودروی خارجی می خرند

نکته دیگری که درباره این مصوبه باید در نظر گرفت این است که بازار خودروهای خارجی در ایران بسیار کوچک است و هرچند آزادسازی واردات خودرو بتواند بهای خودروهای خارجی را کاهش دهد اما تاثیر زیادی روی قیمت خودروهای داخلی نخواهد گذاشت.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس در حاشیه تصویب این قانون گفته است که  براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در ۱۵ سال گذشته مجموعا کمتر از ۷۰۰ هزار خودرو وارد کشور شده در حالی که تولید داخل بیش از ۱۵ میلیون دستگاه بوده در واقع کل واردات خودرو کمتر از ۵ درصد تقاضای بازار را پوشش داده است و بنابراین این مصوبه به تولید داخل ضربه نمی زند.

قیمت خودرو چقدر پایین می آید؟

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو پیش از این گفته بود که با آزادسازی واردات، قیمت خودروهای خارجی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش خواهد داشت.

با این حال سایر فعالان بازار نظر او را چندان قبول ندارند.حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو مشهد به ایلنا گفته است که آزادسازی واردات خودرو فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت خودروهای خارجی را کاهش می دهد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است: چنانچه قیمت خودروهای خارجی که در راس هرم قیمتی بازار قرار دارند ۳۰ درصد افت کند. این تاثیر در خودروهایی که سطح میانی هرم را تشکیل می‌دهند شاید به حدود ۸ تا ۱۰ درصد برسد و خودروهایی که به نوعی کف هرم قیمتی را تشکیل می‌دهند ۵ تا ۷ درصد کاهش قیمت را به خود ببینند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها