کد خبر : 67815

تبعات توقف پیش فروش خودرو در بازار

تبعات توقف پیش فروش خودرو در بازار

مصوبه473 شورای رقابت مبنی بر معاف‌شدن بخشی از مبلغ پرداختی متقاضیان پیش‌خرید خودرو از تورم زمان تحویل، با واکنش شرکت‌های خودروسازی مبنی بر توقف طرح‌های پیش‌فروش خودرو و چانه‌زنی برای لغو این مصوبه مواجه شد.

 به گزارش خودروتک به نقل از همشهری، این واکنش در حالی است که پیش‌فروش خودرو به‌عنوان یکی از منابع اصلی تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان و انتقال بخشی از تقاضای کاذب و واقعی بازار به دو تا سه سال آینده بود و با توقف اجرای این طرح توسط خودروسازان، علاوه بر کاهش عرضه و افزایش نوسان قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو، حجم زیان انباشته خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت و موجب افزایش اقبال متقاضیان به خرید خودرو در محدود طرح‌های فروش فوری و فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور می‌شود.

با ابلاغ این مصوبه برخی مدیران شرکت‌های خودروسازی از توقف همه طرح‌های پیش‌فروش محصولات‌شان تا پایان امسال خبر داده و خواستار بازنگری در مصوبه اخیر شورای رقابت شدند اما این درخواست خودروسازان با پاسخ منفی رئیس شورای رقابت مواجه شد.

با این شرایط برخی کارشناسان و فعالان بازار از تأثیر منفی توقف طرح پیش‌فروش خودروهای پرتیراژ بر بازار و روند تولید و عرضه این محصولات خبر می‌دهند.

تغییر رویکرد خودروسازان به فروش خودرو

مصوبه اخیر شورای رقابت زمینه تغییر رویکرد خودروسازان مبنی بر جایگزینی فروش فوق‌العاده و فوری محصولات‌شان به جای طرح‌های پیش‌فروش خودرو را فراهم کرده است؛ موضوعی که قائم‌مقام سایپا در مورد فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری چندی پیش خود در پاسخ به پرسشی به آن اشاره کرد و گفت: گروه خودروسازی سایپا تا مشخص‌شدن ابهام مصوبه جدید شورای رقابت در زمینه نحوه محاسبه قیمت خودروهای ارائه‌شده در طرح پیش‌فروش، هیچ‌گونه طرح پیش‌فروشی را اجرا نمی‌کند و تمرکز خود را روی طرح فروش فوق‌العاده خواهد گذاشت.

مجید باقری تأکید کرد که با توجه به مصوبه شورای رقابت درباره پیش‌فروش محصولات جدید، این خودروساز با وجود برنامه‌های پیشین خود برای پیش‌فروش محصولات جدید، نمی‌تواند طرح پیش‌فروش آنها را برگزار کند. او افزود: با مصوبه شورای رقابت امکان پیش‌فروش خودرو را نداریم اما رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد. به‌دلیل مصوبه شورای رقابت و تا تعیین تکلیف این موضوع، سایپا در سال 1400هیچ خودرویی را پیش‌فروش نمی‌کند؛ در سال‌جاری فقط فروش فوق‌العاده خواهیم داشت و دیگر پیش‌فروش خودرو نداریم.

همچنین ایران‌خودرو نیز اخیرا  3محصول خود شامل خودروهای پژو207i، پارس TU5 و پارس بنزینی را در قالب طرح فروش فوق‌العاده به مشتریان عرضه کرد؛ عرضه‌ای که به‌گفته برخی فعالان بازار سود 165میلیون تومانی را برای برندگان به‌دنبال خواهد داشت، چرا‌که ایران‌خودرو در طرح فروش، پژو207i را به قیمت 216میلیون تومان، پارسTU5 را به قیمت 145میلیون تومان و پارس بنزینی را به قیمت 140میلیون تومان عرضه می‌کند. این در حالی است که قیمت این خودروها در بازار دیروز به‌ترتیب 347میلیون، 309میلیون و 277میلیون تومان قیمت خورد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها