کد خبر : 67747

با مصوبه جدید شورا چه بر سر عرضه خودروهای پرچمدار می آید؟

با مصوبه جدید شورا چه بر سر عرضه خودروهای پرچمدار می آید؟

مصوبه جدید شورای رقابت جنجالی ترین تصمیم این شورا در سال 1400 به حساب می آید. مصوبه ای که موجب شده خودروسازان کشور فعلا از پیش فروش خودرو خودداری کنند و روی فروش فوق العاده متمرکز شوند. با این حال این تغییر الگوی فروش معایبی در بر خواهد داشت.

به گزارش خودروتک، شورای رقابت در مصوبه ای پیش پرداخت خودرو در پیش فروش را از افزایش قیمت مصوب در زمان تحویل خودرو معاف کرد. این مساله اصلا به مذاق خودروسازان خوش نیامده است چرا که آنها را از بخشی از نقدینگی قابل تصرف از محل پیش فروش خودرو محروم می کند.

خودداری سایپا و ایران خودرو از پیش فروش خودرو بزرگترین ضربه را به روند عرضه محصولات جدید و پرچمدار این شرکت ها وارد خواهد کرد و موجب ایجاد قیمت کاذب ناشی از کمبود عرضه در آنها خواهد شد.

نگاهی به روند پیش فروش و فروش فوق العاده خودرو نشان می دهد که خودروهای پرچمداری مانند سایپا شاهین و ایران خودرو تارا تنها از طریق پیش فروش عرضه می شوند و فعلا جایی در فروش فوق العاده ندارند. یک علت آن هم می تواند تعهدات ثبت نامی گذشته این خودروها باشد و اینکه هنوز تولید این خودروهای جدید آنگونه اوج نگرفته که در بازه سه ماهه فروش فوق العاده قابل عرضه باشند.

اما مشکل نه در مصوبه شورای رقابت است و نه در دلیل مخالفت خودروسازان با آن. مشکل اصلی در قیمت گذاری دستوری خودرو است که اکنون و با افزایش هزینه های تولید بیش از گذشته آثار مخرب خود در تولید را نشان داده است. به عنوان مثال خودروساز در شرایطی باید پژو پارس TU5 را به قیمت 145 میلیون تومان بفروشد که این خودرو در بازار اکنون 310 میلیون تومان قیمت دارد. اختلاف قیمتی که به جای ورود به چرخه تولید و پوشش دادن زیان انباشته خودروسازان، به حساب بانکی برنده خوش شانس قرعه کشی خودرو می رود!

به نظر می رسد در صورت آزادسازی قیمت خودرو یا قیمتگذاری واقعگرایانه تر از سوی شورای رقابت، آنگاه می توان انتظار داشت که خودروسازان نیز تکلیف مصوبه اخیر را بپذیرند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها