کد خبر : 67518

2 پنجره جدید برای واردات خودرو

2 پنجره جدید برای واردات خودرو

بازار خودرو این روزها در حالی در سراشیبی قیمت قرار گرفته که نمایندگان مجلس به دنبال اجرای طرحی برای ساماندهی این بازار هستند. در این طرح ۲ روش برای واردات خودروهای تا ۳ سال کارکرد پیش‌بینی شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس، بازار خودرو در شرایطی ناآرام است که واردات خودرو از سال 97 ممنوع شده و در عین حال، تولید خودروسازان نیز طی سال‌های اخیر پاسخگوی نیاز بازار نبوده است. در چنین وضعیتی شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو با کوچکترین نوسان نرخ ارز هستیم.

به منظور ساماندهی به این بازار، نمایندگان مجلس طرح آزادسازی واردات خودرو را در دستور کار خود قرار داده‌اند که این طرح به تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسیده و حالا در فاز نهایی تصویب قرار گرفته است.

پس از ایراد شورای نگهبان به ماده 4 طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع این ماده از طرح را با اصلاحاتی در چارچوب آزادسازی مشروط واردات تایید کرد.

بر این اساس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است. در مصوبه اولیه ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌ سال ساخت نیز مجاز اعلام شده است.

* واردات خودرو در ازای صادرات

در ماده 4 طرح اولیه ساماندهی خودرو، تعرفه صفر برای ورود خودروهای هیبریدی پیش‌بینی شده بود که شورای نگهبان این ماده را مغایر بندهای 8 و 9 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مغایر بند 1 اصل 110 قانون اساسی دانست و طرح را برای دومین بار به مجلس عودت داد.

اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز در اصلاحیه ماده 4 با قید شروطی بر آزادسازی واردات خودرو تاکید کردند. در اصلاحیه کمیسیون صنایع آمده است: هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا دو نیرویی‌(هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گاز‌سوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی 3 ستاره یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی اقدام کند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها