کد خبر : 6743

آیا همکاری برلیانس و سایپا قطع می شود؟

آیا همکاری برلیانس و سایپا قطع می شود؟

طی روز های اخیر ظاهرا برخی نمایندگی ها عدم امکان تحویل برلیانس H300 و H200 را با موعد تحویل پس از شهریور ۹۷ به مشتریان خود اعلام کرده اند و به آن ها گفته اند که در روزهای آتی طرح تبدیل خودروها منتشر خواهد شد.

به گزارش خودروتک، شرکت برلیانس آتو در سال 1992 توسط یانگ رونگ راه‌ اندازی شد و تا سال 2002 تنها به تولید مینی بوس اشتغال داشت. از سال 2003 در پی امضای قرارداد با ب‌ام‌ و شروع به مونتاژ خودرو نمود. شرکت برلیانس در سال 2012 شمار 650 هزار دستگاه خودرو تولید کرد و در سال 2013 به‌ عنوان ششمین تولید کننده خودرو جمهوری خلق چین شناخته می ‌شود. این شرکت چند سالیست که در مشارکت با گروه سایپا، محصولاتی نظیر برلیانس سری h300 و سری h200 را در ایران مونتاژ می کند و تا حدی نیز با استقبال هم میهنان مواجه شده است، اما ظاهر این شرایط در حال تغییر است.

 

 

 

طی روز های اخیر ظاهرا برخی نمایندگی ها عدم امکان تحویل برلیانس H300 و H200 را با موعد تحویل پس از شهریور ۹۷ به مشتریان خود اعلام کرده اند و به آن ها گفته اند که در روزهای آتی طرح تبدیل خودروها منتشر خواهد شد.

در تابستان سال جاری، شرکت پارس خودرو و سایپا پیش فروش برلیانس H300 و H200 را با موعد تحویل در پاییز ۹۷ انجام دادند و قرار بود که دعوتنامه های این سری ثبت نامی ها تا پایان آذر صادر شود. اما با آغاز دی ماه، همچنان این دعوتنامه ها صادر نشه و صحبت های برخی کارشناسان فروش این شرکت باعث شده تا مشتریان برلیانس نگران تر از گذشته باشند.

 

بر اساس آنچه که به برخی مشتریان گفته شده است، حتی امکان تبدیل برلیانس سری H300 به H200 وجود ندارد و با توجه به طیف محصولات سایپا، احتمالا می توانند از میان تیبا، پراید، ساینا، چانگان CS35 و زوتی آریو محصولی جایگزین را انتخاب نمایند.

تمام این مسائل در حالی مطرح می شود که به گفته ی روابط عمومی پارس خودرو، با وجود امکان جابجایی پول و انجام مراحل خرید از چین، این قابلیت برای خودروسازان وجود ندارد و در حال حاضر تمام شرکت های خودرویی به فکر راه چاره هستند.

بالاخره در بیانیه رسمی کونلون بانک قرار شد این بانک از این پس حداقل در حوزه خودرو و قطعه با ایران همکاری نداشته باشد. هنوز کانال مالی دیگری جایگزین نشده و این درحالی است که قطعه سازان و در برخی موارد خودروسازان به دلیل حفظ تیراژ تولید و انجام تعهدات و تحویل خودرو، گاهی اوقات حاضر هستند ارز مورد نیاز را از بازار آزاد یا از منابع ارزی که خارج از کشور دارند تامین کنند اما ازآنجا که ثبت سفارش بدون انتقال ارز گشایش نیافته، عملا این اتفاق نمی افتد.

برلیانس

 

برخی شنیده ها حاکی از آن است که ایران و چین به دنبال تاسیس بانکی مشترک هستند تا خودروسازان کشور بتوانند تعامل مالی را با طرف های چینی داشته باشند. بدیهی است که چنین اتفاقی ظرف چند هفته اتفاق نمی افتد و حتی احتمال داده می شود که این مسئله از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز شود.

با این حال تجربه ثابت کرده که در زمان طولانی شدن تاخیرها، شرکت های خودروسازی طرح تبدیل خودرو را به مشتریان پیشنهاد می دهند و بدیهی است که با توجه به شرایط فعلی، بروز این اتفاق برای مشتریان برلیانس دور از ذهن نخواهد بود.

براساس برخی شنیده ها، ب ام و که اخیرا مالکیت 75 درصدی شرکت چینی برلیانس را بدست آورده، از بیم تحریم های آمریکا تمایل چندانی به ادامه حضور برلیانس در بازار ایران ندارد، این مورد در کنار مسئله حمل و نقل قطعات منفصله و عدم تبادلات مالی باعث شده است تا ادامه عرضه خودروهای برلیانس در کشور در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.


منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها