کد خبر : 67005

ماجرای واردات لاستیک ارزان قیمت کامیون به کجا رسید؟

ماجرای واردات لاستیک ارزان قیمت کامیون به کجا رسید؟

فعالان بخش حمل و نقل جاده ای کالا می‌گویند واردات لاستیک‌های ارزان قیمت از هند صحت ندارد و وزارت صمت اجازه نمی‌دهد محصولی ارزان تر از کالاهای تولید داخل در بازار عرضه شود.

 به گزارش خودروتک به نقل از مهر، اخیراً میان کامیون داران شایع شده بود که قرار است تعدادی از واردکنندگان لاستیک، نسبت به واردات لاستیک‌های ارزان قیمت بایاس (نخی) از هند با قیمت جفتی 2 میلیون تومان و کمتر از یک چهارم تولید داخل، اقدام کنند.

در حال حاضر هر جفت لاستیک بایاس (نخی) سنگین تولید داخل از 3 برند مشهور در سایز پُر مصرف 12-24 قیمتی بین 8 میلیون و 800 تا 8 میلیون 900 هزار تومان قیمت دارد.

بسیاری از خودروهای سنگین داخلی به دلیل فرسوده بودن، مصرف کننده لاستیک‌های بایاس هستند و لاستیک‌های رادیال یا سیمی عمدتاً در خودروهای با سن پایین‌تر مشتری دارند.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های کامیون داران درباره واردات لاستیک‌های سنگین و ارزان قیمت هندی اظهار کرد: قطعاً چنین موضوعی صحت ندارد و هر برندی وارد کشور شود، قیمتِ بازار پیدا می‌کند.

احمد کریمی افزود: هر جنسی که با قیمت ارزان هم وارد شود، وزارت صمت اجازه نمی‌دهد تا با همان قیمت پایین عرضه و توزیع شود؛ در حال حاضر کامیون‌های وارداتی دست دوم با قیمت 70 هزار یورو وارد می‌شود؛ اما وزارت صمت اجازه ترخیص آنها به قیمت پایین را نمی‌دهد؛ اکنون عوارض و گمرکی کامیون‌های وارداتی با نرخ 100 در هزار یورو محاسبه می‌شود و سپس اجازه می‌دهد تا واردکننده ای که کامیون را 70 هزار یورو خریده، در اظهارنامه خود آن را 110 هزار یورو ذکر کند.

 

پیش فرض ارزان‌تر بودن لاستیک هندی به چینی صحت ندارد

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک ایران درباره واردات لاستیک بایاس از هند و ارزان‌تر بودن آن نسبت به لاستیک‌های داخلی و چینی اظهار کرد: پیش فرض مسأله چندان صحیح نیست چون تایرهای هندی همواره به عنوان لاستیک‌هایی که قیمت بالاتری از لاستیک‌های چینی دارند، مطرحند؛ تایرهای چینی دارای رنج گسترده‌ای از نظر قیمتی هستند و از ارزان تا گران قیمت را شامل می‌شود؛ لاستیک سنگین هندی از تایرهای چینیِ گران قیمت، حدوداً 30 تا 40 درصد درصد گران‌تر هستند.

احمدرضا متقی درباره واردات تایرهای بایاس (نخی) سایز 12-24 به عنوان پر مصرف ترین سایز لاستیک کامیونی از هند گفت: این نوع لاستیک به هیچ عنوان از تایرهای تولید داخل ارزان‌تر نیست؛ در حال حاضر قیمت هر تایر 12-24 بایاس هندی، 220 دلار است که اگر با ارز متوسط 25 هزار تومانی هم حساب کنیم، حدود 11 میلیون تومان فقط بابت خرید این کالا باید هزینه کنیم؛ با توجه به افزایش هزینه حمل کالا در دنیا از جمله هند که تا 4 برابر افزایش یافته، هزینه حمل کالا از هند به ایران نیز حدوداً 3 تا 4 برابر افزایش یافته و با هزینه‌های بندری و حمل و نقل و سود بازرگان، در حال حاضر یک جفت لاستیک 12-24 بایاس هندی در ایران کمتر از 15 میلیون تومان نخواهد بود.

متقی ادامه داد: بنابراین لاستیک‌های هندی در مقایسه با لاستیک‌های سنگین تولید داخل 30 تا 50 درصد گران‌تر است؛ به همین دلیل در حال حاضر واردات لاستیک سنگین از هند صرفه اقتصادی ندارد و واردکنندگان میلی برای واردات لاستیک بایاس هندی ندارد.

وی یادآور شد: کرایه حمل از چین به بندر عباس حدود 8 هزار دلار به ازای هر کانتینر 40 فوتی لاستیک کامیونی است که نسبت به دو سه ماه قبل، حدوداً 4 برابر شده است؛ قیمت حمل این کالا از هند به بندر شهید رجایی هم 2200 دلار به ازای هر کانتینر است؛ در حال حاضر کشتیرانی مستقیم از هند به چابهار نداریم؛ ولی چون مسافت حمل کالا از هند نسبت به چین کمتر است، کرایه حمل نیز به یک چهارم کاهش می‌یابد؛ اما از آنجایی که قیمت لاستیک‌های هندی از تایرهای چینی بیشتر است، این تفاوتِ قیمتِ کالا، قیمتِ پایین ترِ کرایه حمل را پوشش می‌دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها