کد خبر : 66968

سیستم قرعه کشی خودرو تغییر می کند؟

سیستم قرعه کشی خودرو تغییر می کند؟

موضوع تحویل خودروهای ثبت‌نامی به مشتریان همچنان یکی از معضلات جدی پیش روی مصرف‌کنندگان خودرو در سراسر کشور است.

 به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از سال گذشته تاکنون که قرار شد خودروسازان برای فروش خودرو روش قرعه کشی را پیش بگیرند، چندین مرحله فروش به روش فوق العاده و پیش فروش برگزار شد. روش هایی که در ابتدا قرار بود باعث یکسان شدن عرضه و تقاضای خودرو شود.

قبل از شروع قرعه کشی ها، عرضه خودرو توسط خودروسازان مناسب تقاضا نبود و همین عامل باعث افزایش نجومی قیمت خودرو شد، اما با روی کار آمدن  روش قرعه کشی و مشخص شدن میزان عرضه توسط خودروسازان، بازار به یک ثبات نسبی رسید.

طبق بررسی ها، از خرداد سال گذشته تاکنون ایران خودرو 20 مرحله فروش فوق العاده و 18 طرح پیش فروش برگزار کرد که از طرح‌های فروش فوق العاده 208 واریزی بوده و 180 خودرو با میانگین زمانی 45 روزه تحویل داده شده است؛ در طرح پیش فروش 272 هزار ثبت نامی وجود داشته است که از تعهدات ایجاد شده 587 هزار خودرو تحویل داده شده است.

آمار تولید محصولات سایپا در سال 99 نشان می‌دهد که بیش از 420 هزار دستگاه خودرو تولید شده است  و در کل 22 طرح پیش فروش و فروش فوق العاده برگزار شده است. تعهدات معوق از 254 هزار دستگاه به 25 هزار دستگاه رسیده است و 114 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده است.

اکنون با توجه به طرح هایی که خودروسازان برگزار می کنند، بیشتر شاهد طرح های پیش فروش هستیم تا طرح های فروش فوق العاده! گویا خودروسازان این توانایی را ندارند که طرح های فروش فوق العاده برگزار کنند و در حال تحویل خودروهایی هستند که در گذشته پیش فروش کرده بودند.

مخالفت شورای رقابت با اجرایی شدن طرح های پیش فروش

چندی پیش رئیس شورای رقابت به صراحت مخالفت خود را با اجرایی شدن طرح های پیش فروش اعلام کرده بود، چرا که این مقام مسئول معتقد بود این خودروها باری هستند بر دوش خودروساز، خودروساز به جای اینکه مشغول تحویل خودروهای فروش فوق العاده باشد، باید معوقات گذشته طرح پیش فروش را تحویل دهد.

شیوا آنطور که بیان کرده با  اجرایی شدن طرح‌های پیش فروش و فروش مشارکتی کاملا مخالف است و وزارت صمت را مسئول اجرایی شدن این طرح می‌داند.

به گفته این مقام مسئول، قرار بر این بود 60 درصد تولید خودرو به تعهدات گذشته خودروسازان اختصاص پیدا کند. اگر خودروسازان این تعهدات که به سال‌های گذشته بر می‌گردد، را نداشتند کل تولیدی آن‌ها اکنون به بازار تزریق می‌شد در حالی که در حال حاضر تنها  40 درصد تولید به بازار تزریق می‌شود و 60 درصد تزریقی دیگر به معوقات باز می‌گردد.

شیوا معتقد است که تا  2 سال دیگر مشخص نیست که چه اتفاقاتی در حوزه صنعت خودرو رخ  می دهد و این طرح‌های پیش فروش مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، علاوه بر این  معلوم نیست وزرای کنونی در سمت خود باشند که تعهد به وجود می‌آورند.

او در خصوص پیش فروش خودرو‌هایی که نام مشخص و نشان مشخصی ندارند، گفت: پیش فروش خودرو‌هایی که چارچوب و شناسنامه ندارند اشتباه است و وزارت صمت باید به این‌ ماجرا ورود کند.

شیوا گفت: وظیفه ما این است که قیمت منصفانه را اعلام کنیم. اکثریت به این موضوع رای می‌دهند که مصرف کننده واقعی باید خودرو بگیرد و برخی می‌گویند حاشیه سود به جیب دلالان می‌رود. طرح قرعه کشی عملی شد، اما برخی از این طرح شکایت داشتند،  همان افراد بیایند طرح دیگری را ارائه دهند که خودرو به نیازمندان برسد و همه راضی باشند.

این مقام مسئول گفت: تولید کننده برای ادامه حیات نیاز به سود دارد در غیر این صورت به بن بست می‌رسد، برخی هم می‌گویند چرا 3 ماه یکبار باید افزایش قیمت داشته باشیم، چون قیمت نهاده‌های تولید 3 ماه یکبار افزایش می‌یابد، در حالی که خود خودروسازان در نظر داشتند هر ماه افزایش قیمت داشته باشند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها