کد خبر : 66876

بازار لاستیک به آرامش رسید

بازار لاستیک به آرامش رسید

بررسی تحولات بازار لاستیک خودرو در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد به دنبال افزایش عرضه، توقف مداخله دولت در نظام توزیع و فروکش کردن جو التهاب روانی در سطح خرده فروشی، بازار لاستیک شرایط پرالتهاب چند ماه پیش خود را پشت سر گذاشته است. همچنین تحولاتی را در زمینه قیمت و سهم کالای ایرانی تجربه کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد؛ به این‌ترتیب از یک سو، سهم لاستیک ساخت داخل در بازار مصرف از حدود ۷۰ درصد به حدود ۸۰ درصد رسیده است و از سوی دیگر، با توجه به افزایش اخیر قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید، قیمت لاستیک اتومبیل و موتورسیکلت ساخت داخل به‌طور متوسط ۱۵ درصد و لاستیک‌های وارداتی به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافت.

هر چند افزایش قیمت لاستیک خارجی به صورت تدریجی در دو هفته اخیر و افزایش قیمت لاستیک ایرانی به صورت تک‌مرحله‌ای انجام شد.  «مصطفی تنها» از فعالان صنعت لاستیک درباره دلایل افزایش قیمت لاستیک ساخت داخل به «بازار» گفت: تورم شدید و رشد قیمت مواد اولیه لاستیک و سایر هزینه‌ها، تولید‌کنندگان را در شرایط سختی قرار داده است.  افزایش قیمت لاستیک در پایان پنجمین ماه سال، از سوی تولیدکنندگان به‌طور تقریبی ۱۵ درصد اعلام شد.

این در حالی است که پیش از این، مطالبی با مضمون افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک مطرح شده بود که مصطفی تنها، آن را شایعه می‌داند. او می‌گوید: قیمت لاستیک ایرانی از ابتدای شهریور ماه سال جاری با توجه به رشد هزینه‌های تولید‌کنندگان به‌طور متوسط ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

تنها اظهار کرد: هر وقت تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه به بازار مراجعه می‌کنند، با قیمت‌های جدید مواد اولیه مواجه شده و افزایش قابل توجه مواد اولیه، این صنعت را در تنگنا قرار داده است. در روزهای اخیر نرخ ارز مجددا افزایش یافته است و این مساله، در میزان افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی تولید‌کنندگان لاستیک، بسیار تاثیرگذار است.

از دید تولیدکنندگان لاستیک، در شرایط تورمی نمی‌توان قیمت‌ها را ثابت نگه داشت. آخرین بار قیمت لاستیک اواخر سال گذشته افزایش یافت که پس از چند هفته چانه‌زنی تولیدکنندگان با مراجع دولتی قیمت‌گذاری، در دی ماه سال گذشته با افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت لاستیک موافقت شد.

برای مقابله با هزینه‌های جاری، کارخانه‌های تولیدکننده درصددند میزان تولید خود را بیشتر کنند تا بتوانند بخشی از اثرات تورمی و قیمت تمام شده لاستیک را کاهش دهند و آن را جبران کنند. از سوی دیگر همزمان با افزایش هزینه‌های فروش، علاقه بازار به مصرف لاستیک ایرانی افزایش یافت و به همین دلیل، تولید‌کنندگان لاستیک میزان تولید خود را نیز افزایش دادند ولی فروش بیشتر لاستیک، کفاف همه افزایش هزینه‌های کارخانه های تولید لاستیک را نمی‌دهد و آنها نیز اگر چه نه به اندازه لاستیک وارداتی ولی با شیب ملایم، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

همچنین یکی از مسائلی که تولیدکنندگان لاستیک در بازار داخلی باید پاسخگوی آن باشند، سهام این شرکت‌ها است که در بورس عرضه شده و سهامداران خرد، انتظار دارند گزارش مالی شرکت وضعیت خوبی داشته باشد. در این شرایط سهامداران کارخانه‌های لاستیک‌سازی در بورس، با هرگونه تغییرات و افزایش یا کاهش سهام کارخانه‌های تولیدی لاستیک در بازار سرمایه بسیار نگران می‌شوند و این باعث دغدغه سهامداران این کارخانه‌ها در بازار سرمایه نیز می‌شود. همین نکته، به تولیدکنندگان داخلی لاستیک فرصت می‌دهد تا در لابی با نهادهای حاکمیتی که در بازار کالایی‌شان مداخله می‌کنند، اشاره‌هایی هم به بازار سرمایه و دغدغه فعالان این بازار داشته باشند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها