کد خبر : 66493

3 محرک قیمت خودرو در بازار / بازده خودرو در تیر ماه چقدر بود؟

3 محرک قیمت خودرو در بازار / بازده خودرو در تیر ماه چقدر بود؟

بررسی قیمت خودروهای داخلی در تیرماه حکایت از بازدهی مثبت این بازار دارد. با اینکه بازدهی بازارهایی همچون سکه، ارز، مسکن و بورس نیز در این ماه مثبت بوده، اما رشد قیمت‌ها در بازار خودرو همراه با نبض پایین معاملات صورت گرفته است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، به‌ این ‌ترتیب بررسی منحنی خودروهای داخلی در نخستین ماه از تابستان گویای رشد ۵/ ۲ درصدی قیمت‌ها در بازار است، این در شرایطی است که این رشد تنها مختص بازار خودرو نبوده؛ چرا که در بازدهی ماهانه، مسکن رشد یک درصدی، دلار ۳/ ۲ درصدی و سکه هم با رشد ۴/ ۲ درصدی رو به رو بوده است.

بر این اساس با محاسبات صورت گرفته، خودرو باز هم رکوردار افزایش قیمت در مقایسه با دیگر بازارها بوده است. طبق بررسی‌های «دنیای اقتصاد» قیمت خودرو در تیرماه نسبت به خرداد یک‌درصد اما در خرداد نسبت به اردیبهشت ۲/ ۳درصد افزایش را تجربه کرده بود.به این ‌ترتیب به نظر می‌رسد که افزایش قیمت خودرو از نخستین ماه از فصل تابستان کلید خورده ، چرا که بعد از افزایش ۵/ ۲ درصدی قیمت‌ها در تیر، مرداد ماه نیز آغاز دیگری بر رشد قیمت‌ها بوده است.بررسی‌هانشان می‌دهد که از ابتدا تا ۲۰مرداد قیمت خودرو در بازار رشد ۵/ ۴درصدی را به خود می‌بیند.

به این‌ترتیب از ابتدای تیر قیمت‌ها در بازار روند صعودی خود را آغاز کرده، حال آنکه در روزهای منتهی به مرداد قیمت‌ها در اوج قرار گرفته است. بر این اساس می‌توان از سه محرک رشد قیمت‌ها در بازار تیر و در ادامه، مرداد ماه یاد کرد.

محرک‌هایی که در هر ماه با شدت و حدت قیمت‌ها را در بازار با افت و خیز مواجه می‌کنند. از انتظارات تورمی می‌توان به عنوان محرکی شناخته شده در بازار خودرو و دیگر بازارها یاد کرد. پس از اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه اقتصاد کشورمان، بسیاری از متقاضیان واقعی و غیر واقعی خودرو با واهمه از اوج‌گیری قیمت‌ها، در بازار حضور پیدا کرده که همین مساله طی سه سال گذشته منجر به رشد قیمت‌ها در خودرو و دیگر بازارها شده است.

در حال حاضر نیز که چشم‌انداز روشنی برای برجام دیده نمی‌شود بسیاری از مشتریان با دل‌نگرانی از آینده این صنعت در بازار خودرو حضور پیدا کرده و با هر شرایطی اقدام به خرید می‌کنند.

از سوی دیگر خودروسازی نیز حال و روز مناسبی ندارد و با وجود رشد ۱۵ درصدی قیمت‌ها از ابتدای خرداد ، شاهد اوج‌گیری تولید محصولات ناقص و همچنین معوقات خودروسازان هستیم.هرچند برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو پیش بینی ‌کردند که با افزایش قیمت در نخستین ماه از فصل تابستان، بازار نیز همراه با رشد تولید در شرکت‌های خودروساز آرام خواهد گرفت،اما ظاهرا تولید‌کنندگان از قبل چاله ورود نقدینگی به این شرکت‌ها را کنده بودند چرا که با رشد قیمت توانستند تا حدودی مطالبات قطعه‌سازان را تسویه و خودروهای ناقص را تکمیل کنند.

بنابراین افزایش قیمت توسط شورای رقابت عملا تاثیری در عرضه خودرو به بازار نداشته است.اما در کنار تورم انتظاری و مشکلات نقدینگی خودروسازان از افزایش نرخ تورم عمومی و همچنین نرخ دلار می‌توان به عنوان سومین محرک رشد قیمت‌ها در تیرماه نام برد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها