کد خبر : 66455

3 سال بعد از دپوی خودروها در گمرک | تر و خشک با هم سوختند

3 سال بعد از دپوی خودروها در گمرک | تر و خشک با هم سوختند

۸۲ خودرو در گمرک خرمشهر دپو هستند. از این تعداد ۷۳ خودرو سفارش امریکاست که آنها نیز پیش از مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای امریکایی وارد کشور شده‌اند. از این آمار هم ۹ خودرو با حجم موتور بالای CC ۲۵۰۰ هستند.

به گزارش خودروتک به نقل از صمت ، قانون تصویب می‌شود تا نظم محقق شود. قوانین تسهیلگر فعالیت‌ها در هر حوزه بوده و کمک زیادی به بهتر انجام شدن کارها می‌کنند. البته گاهی هم پیش می‌آید که همین قوانین مخل نظم بوده و نابسامانی را رقم می‌زنند.

در حوزه تولید برخی صنعتگران معتقدند قوانین ضدونقیض فعالیت آنها را با چالش مواجه کرده و نه‌تنها مشکلات قبلی را حل نکرده که مشکل جدیدی به چالش‌های پیشین افزوده است. یکی از مشکلات این موضوع مربوط به خودروهای وارداتی دپو در گمرکات کشور است که زمان ورود آنها به سال ۹۳ برمی‌گردد.

دردسرهای تغییر قوانین

برخی خودروهای امریکایی و خودروهای با حجم موتور بالای CC ۲۵۰۰ مشمول قانون ممنوعیت وارداتی شده‌اند که پس از سفارش‌گذاری آنها بوده است. بنابر نیاز بازار کشور سالانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو سالانه وارد می‌شد. در این باره محدودیتی وجود نداشت و تجار یا افراد حقیقی مبادرت به واردات خودرو می‌کردند. این امر یا برای مصرف شخصی خود افراد بود یا برای عرضه به بازار. رفته‌رفته قوانین در این حوزه دچار تغییراتی شد و براساس شرایط کشور مانند آلودگی هوا واردات خودروهای با حجم موتور بالای CC ۲۵۰۰ ممنوع شد. همچنین در ادامه این تغییرات واردات خودروهای امریکایی و حتی خودروهایی که شرکت مادر در همکاری یا مشترک یک شرکت امریکایی مبادرت به تولید می‌کند، ممنوع شد. اما امروز پرونده خودروهایی باز است که پیش از این ممنوعیت‌ها خودروها سفارش شده‌ و پس از ورود به گمرکات کشور با تغییر قوانین مواجه شده‌اند. سرنوشت این خودروها چه خواهد شد؟ درحال‌حاضر چه تعداد خودرو همچنان در گمرکات کشور دپو شده و تعیین‌تکلیف نشده‌اند؟

گمرک خودرو

آمار ترخیص شده‌ها و دپوشده‌ها‌

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره خودروهای باقیمانده در گمرکات کشور به گفت: از ۲۲۴۹ خودرو ترخیص نشده و دپو در گمرکات کشور ۹۲۷ خودرو مربوط به مدل‌های با حجم موتور زیر CC ۲۵۰۰ بوده و علت ترخیص نشدن آنها هم به این موضوع برمی‌گردد که ثبت‌سفارش ندارند علاوه‌بر اینکه به گمرک هم اظهار نشده‌اند. وی افزود: پرونده ۱۰۸۹ خودرو هم در حال رسیدگی در مراجع قضایی است که برای برخی مجوز ترخیص صادر شده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: ۱۰۰ خودرو هم مربوط به تاریخ ۲۳ شهریور ۹۳ و با حجم موتور بالای CC ۲۵۰۰ هستند، زیرا قبل از مصوبه ممنوعیت واردات این نوع خودروها وارد شده‌اند اما همچنان بلاتکلیف در گمرکات کشور خاک می‌خورند.

دادفر در ادامه آمار خودروهای ترخیص نشده از مجموع حدود ۱۴ هزار خودرو خارجی، گفت: ۸۲ خودرو در گمرک خرمشهر دپو هستند. از این تعداد ۷۳ خودرو سفارش امریکاست که آنها نیز پیش از مصوبه ممنوعیت واردات خودروهای امریکایی وارد کشور شده‌اند. از این آمار هم ۹ خودرو با حجم موتور بالای CC ۲۵۰۰ هستند.

تر و خشک با هم سوختند

مقدم با بیان اینکه توقیف این خودروها خلاف قانون است، گفت: در آن برهه زمان به‌اصطلاح تر و خشک با هم سوختند. یک سلسله خودروها غیرقانونی وارد شده بودند و باید به‌لحاظ قضایی به پرونده آنها رسیدگی شود اما در چنین جوی، افرادی که به شکل قانونی هم اقدام کرده بودند، متضرر شدند.

او تصریح کرد: در این‌باره دولت باید پاسخگوی این زیان باشد. اگر ادعای قانونمندی و اسلامی عمل کردن را داریم باید پاسخگو باشند، زیرا مسبب این خسارت دولت بوده است. وی عنوان کرد: با این شرایط مشخص نیست قرار است این پرونده‌ها چگونه تعیین‌تکلیف شوند. به‌عنوان مثال، کالایی وارد و طی مراحلی به نوعی توقیف شده در ادامه قرار است آنها تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی شود. این سازمان هم این خودروها را به‌فروش می‌رساند. این امر چه منطقی می‌تواند داشته باشد؟

او گفت: فردی که به شکل قانونی اقدام کرده و برای آن هزینه پرداخته، اجازه ترخیص و وارد کردن نداشته باشد و مالش توقیف شود اما از سوی نهاد دیگری به‌فروش برسد. این رفتار قانونی و شرعی نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها