کد خبر : 66439

اعلام شیوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی

اعلام شیوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی

سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می‌کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران ، مهدی دادفر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودروهای خارجی نسبت به ایرانی ها متفاوت است؟ افزود: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بپردازند.

وی اضافه کرد: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل ۲۰ درصد داخلی سازی وارد می شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه‌ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت‌گذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژ کننده تعیین می‌شود.

شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد

مشاور رئیس شورای رقابت با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آنها را قیمت گذاری کند.

مصطفی صفاری ادامه داد: یعنی وزارت صمت به سازمان حمایت مجوز داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

خودروهای خارجی قرعه کشی نمی‌شوند!

بیگی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار گفت: هم اکنون خودروهای خارجی را خود کارخانه قیمت گذاری می‌کند و بر اساس سیاست های خود، اقدام به فروش می کند. یعنی در این روش دیگر قرعه کشی صورت نمی گیرد و بر اساس میزان تقاضا خودرو را می فروشند.

میلاد بیگی بیان کرد: بهترین روش برای فروش خودروها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت گذاری کند. خودروهای چینی چون هم رده قیمت با دیگر خودروهای خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چرا در فروش خودروهای خارجی فرآیند قرعه کشی صورت نمی‌گیرد، اضافه کرد: قرعه کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولا با این روش ها قیمت افزایش پیدا می‌کند و با افزایش قیمت روش های فروش مختلف ظاهر می‌شود.

او تشریح کرد: در خصوص خودروهای خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد سازمان حمایت ورود خواهد کرد.  

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها