کد خبر : 66254

10 سال با صنعت و بازار خودرو ایران

10 سال با صنعت و بازار خودرو ایران

مرور جزئیات افت و خیز قیمت خودروهای داخلی در دهه 90، به وضوح نشان می‌دهد مسائلی مانند تحریم، سیاست‌های دستوری و تولید، نقش بسیار مهمی در رفتار منحنی قیمت در بازار داشته است.

به گزارش خودروتک به نقل از از سال پایه (1390) شروع می‌کنیم، سالی که رکورد تولید خودرو در کشور شکست و تا اواخر آن خبری از تحریم نبود.در این سال، کف قیمت در بازار خودرو حدود 9 میلیون تومان بود و تمام خودروهای پرتیراژ داخلی قیمتی پایین‌تر از 22 میلیون تومان داشتند.محاسبات نشان می‌دهد میانگین قیمت 9 خودروی منتخب داخلی در سال 90 حدود 16 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.در بین خودروهای منتخب، بیشترین قیمت در سال 90 به پژو پارس اختصاص دارد، خودرویی که در آن سال با متوسط قیمت 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید.

در سال 91 اما با توجه به آنکه خودروسازی درگیر تحریم شد، میانگین قیمت خودرو در بازار رشدی سنگین را تجربه کرد. محاسبات نشان می‌دهد متوسط قیمت 9 خودرو منتخب در سال تحت بررسی، تا نزدیکی‌های 30 میلیون تومان هم صعود کرد.در این سال، خودروسازی کشور درگیر تحریم‌هایی سخت شد و شریک اصلی خود –پژو- را از دست داد.همچنین تولید خودرو در این سال به نصف سال 90 رسید و به تبع آن، عرضه به‌شدت افت کرد تا منحنی قیمت خیزی بلند را به خود ببیند.کف قیمت خودرو در سال 91 به حول و حوش 18 میلیون تومان رسید و در بین محصولات پر تیراژ، قیمت، قله 36 میلیون تومان را فتح کرد.

محاسبات نشان می‌دهد میانگین قیمت در بازار خودرو طی سال 91 حدود 29 میلیون و 700 هزار تومان بوده که در مقایسه با سال 90 رشد 80 درصدی داشته است.در زمستان همین سال، دولت به خودروسازان مجوز داد تا قیمت محصولات خود را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند، اتفاقی که به رشد شدید قیمت کارخانه‌ای خودروها منجر شد.در نهایت نیز پس از یک دوره بسیار کوتاه قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، دولت حرف خود را پس گرفت و رییس‌جمهوری وقت با بیان جمله معروف «پراید کیلویی چند» ضمن لغو مجوز مربوطه، شورای رقابت را به عنوان مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی بالای سر خودروسازان گذاشت.

اما به سال 92 برویم، سالی که هرچند میانگین قیمت خودرو باز هم بالا رفت، اما نرخ رشد آن به ‌شدت افت کرد. در سال 92 خودروسازی کشور همچنان در تحریم قرار داشت و تیراژ در این صنعت به یک سوم سال 90 رسید.با این حال با امضای توافق هسته‌ای میان ایران و دیگر کشورها، شرایط به سمت بهبودی رفت.در سال 92 کف قیمت خودرو در بازار  به حدود 19 میلیون و 500 هزار تومان رسید و خودروهای پرتیراژ نیز تا مرز 38 میلیون تومان پیش رفتند.در این سال، میانگین قیمت خودرو به حدود 31 میلیون و 500 هزار تومان رسید، رقمی که نشان از افزایش 6/ 4 درصدی نسبت به متوسط قیمت در سال 91 دارد.

با توجه به حصول توافق هسته‌ای، بازار خودرو در سال 93 روزهای نسبتا آرامی را سپری کرد، به نحوی که میانگین قیمت خودرو در بازار تنها 7 درصد بالا رفت.در این سال، کف قیمت خودرو در بازار به حدود 21 میلیون تومان رسید و خودروهای پر تیراژ قله 41 میلیون تومانی را فتح کردند.در این سال که تولید خودرو پس از دو سال افت، رو به رشد رفت، متوسط قیمت خودرو در بازار به نزدیکی‌های 33 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها