کد خبر : 66136

نسخه نجات صنعت و بازار خودرو ایران

نسخه نجات صنعت و بازار خودرو ایران

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا می‌گوید نبود یک برنامه کلان اقتصادی در کشور باعث شده چه در زمان تحریم و چه در زمان گشایش‌ها، امکان استفاده از ظرفیت‌های صنعت خودروسازی کشور به وجود نیاید.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین ، از اردیبهشت 1397 و همزمان با از سرگیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، بسیاری از صنایع و حوزه‌های اقتصادی کشور تحت تاثیر محدودیت‌های جدید، با مشکلات جدی مواجه شدند. صنعت خودرو ایران نیز به عنوان یکی از نخستین صنایع تحریمی، از ترکش‌های جنگ اقتصادی جدید در امان نماند.

خودروسازان ایرانی که در دوره برجام روزهای بسیار شلوغی را پشت سرگذاشتند و در فاصله چند ماه، توافقات و قراردادهای همکاری جدید با خودروسازان اروپایی و آسیایی امضا کردند، در زمانی کوتاه پس از خروج آمریکا از برجام، از دست یابی به تمامی ظرفیت‌های فعال شده در توافق هسته‌ای محروم شدند و تمام شرکای اروپایی با نخستین تهدید، ایران را ترک کردند.

سعید مدنی – مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا – از چرایی مشکلات امروز صنعت خودروسازی کشور و چرایی به نتیجه نرسیدن توافق با شرکت‌های خارجی می‌گوید.

او با تشبیه شرایط امروز کشور به یک جنگ اقتصادی، اظهار کرد: اقتصاد ایران از ابتدای انقلاب با محدودیت‌هایی به دلیل تحریم‌های آمریکا و سپس تحریم‌های گسترده‌تر تحت تاثیر موضوعات هسته‌ای مواجه بوده و آنچه که در سه سال گذشته رخ داده نیز یک جنگ اقتصادی است. در چنین شرایطی برای عبور از مشکلات و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها، اقتصاد کشور به یک استراتژی کلان، متناسب با واقعیت‌ها نیاز دارد که متاسفانه با تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما برای آنکه بتوانیم در شرایط دشوار، اقتصاد خود را مدیریت کنیم به یک نگاه کلان، مبتنی بر واقعیت‌های موجود نیاز داریم. متاسفانه بسیاری از تصمیم‌گیران در تمام سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند به جای تدوین یک استراتژی دقیق بر مبنای جنگ اقتصادی، با اجرای برخی سیاست‌های کوتاه مدت، شرایط را عادی جلوه بدهند و آنچه که امروز در صنعت خودرو به وجود آمده، به نوعی تحت تاثیر همین نگاه غلط است.

سه محور احیای صنعت خودرو

مدنی با اشاره به سه بزنگاه مهم در قراردادهای مشترک با شرکت‌های خارجی، تصریح کرد: نخستین محور به صادرات مربوط می‌شود. اگر ما پلتفرم و لوگو ایران را تثبیت و معرفی کنیم یعنی آمادگی عرضه آن و صادراتش را خواهیم داشت. در حال حاضر پلتفرم‌های داخلی خوبی در کشور وجود دارد که باید با کنار گذاشتن خودکم بینی به عرصه بین المللی برسند. وقتی یک لوگو معرفی شود، دیگر حتی نحوه تامین قطعات و تجهیزات آن نیز مهم نیست، زیرا در نهایت صادراتش با نام ایران و برند ایرانی محقق خواهد شد.

بازار خودرو 1

وی همکاری قطعه سازان ایرانی و خارجی و اتصال خطوط تولید ایران به فضای بین المللی را دومین محور مهم در تعامل با خارجی‌ها دانست و توضیح داد: در قراردادهایی که در گذشته با خارجی‌ها بستیم، بخشی از تعهد آن‌ها، متصل کردن قطعه سازان ایرانی به شبکه تولید و استفاده از ظرفیت‌های ایران بود که متاسفانه در عرصه عمل به دلایل مختلفی از جمله تغییرات مداوم مدیریت، نبود برنامه کلان و بلندمدت و محوریت دولت در برنامه ریزی به جایی نرسید. این موضوع مهم باید در قراردادهای آینده لحاظ شود.

این کارشناس خودرو ادامه داد: سومین محور نیز به حوزه تحقیق و توسعه در آینده مربوط می‌شود. متاسفانه ما در این حوزه نتوانسته‌ایم با شرکت‌های خارجی همکاری گسترده داشته باشیم و در داخل نیز عقب ماندگی دیده می‌شود. در شرایطی که بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ برنامه‌های توسعه و آینده محور خود را در حوزه موتور و گیربکس بنا کرده‌اند ما در ایران از این حوزه جا مانده‌ایم. در شرایطی که امروز محوریت با خودورهای اتومات است ما هنوز روی نسخه‌های دستی کار می‌کنیم و در این محور نیز باید تغییرات کلان اجرایی شود.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها