کد خبر : 65990

اشکال در تعیین قیمت خودرو برای اخذ مالیات از لوکس سواران

اشکال در تعیین قیمت خودرو برای اخذ مالیات از لوکس سواران

در حالی که بحث اخذ مالیات از خودروهای لوکس به مراحل اجرایی نزدیک می شود، یکی از مهمترین ابهامات تعیین قیمت خودرو لوکس است. در واقع پرسشی که این روزها ذهن افکار عمومی و کارشناسان را به خود مشغول کرده، معیار تعیین قیمت در بازار پر نوسان داخلی است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، طبق طرح موجود، خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند و این در حالی است که منحنی قیمت خودرو در کشور بسته به عوامل مختلف اقتصادی و حتی سیاسی، پیوسته بالا و پایین می‌شود و خبری از ثبات معمولا نیست.

خودرویی که در حال حاضر زیر یک میلیارد تومان قیمت دارد، تا همین ۹ ماه پیش بالای یک میلیارد تومان در بازار قیمت داشت، اما یک اتفاق سیاسی در هزاران کیلومتر آن طرف‌تر (انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا)، سبب افت قیمت آن شد. بنابراین این احتمال وجود دارد که خودروی بالای یک میلیارد تومانی فعلی، چندی دیگر و متاثر از اتفاقات سیاسی و اقتصادی، به زیر یک میلیارد تومان سقوط کند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان خودرو معتقدند در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی افت می‌کند و نتیجه آن، کاهش قیمت ارز است؛ بنابراین قیمت خودرو نیز متاثر از این اتفاقات پایین خواهد آمد.بنابراین خودرویی که در حال حاضر مثلا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و مشمول مالیات است، احتمالا چند ماه دیگر (در صورت احیای برجام) دیگر لوکس نخواهد بود، زیرا قیمت آن به زیر یک میلیارد تومان خواهد رسید.دراین شرایط، تکلیف خودروهایی که در لیست اخذ مالیات قرار گرفته‌اند، چه خواهد شد؟ آیا سازمان امور مالیاتی باید هرچند وقت یک بار لیست خودروها را به روز کند؟ نکته دیگر اینجاست که در بازار دو یا چند نرخی خودرو، قرار است کدام قیمت ملاک باشد؟ اصلا مبنا و ماخذ قیمت خودروها چیست و کجاست و چگونه قرار است قیمت‌گذاری شوند؟

در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودروی کشور به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مالیات در کشوری مثل ایران، تقریبا به این معنی است که مردم باید خسارت تورم را به دولت بپردازند، این در حالی است که مقصر گرانی شهروندان نیستند.وی با طرح این پرسش که برای اخذ مالیات از خودروها قیمت چطور و بر چه مبنایی محاسبه خواهد شد، می‌افزاید: مثلا قیمت رسمی و ثبت شده پژو ۲۰۶ کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان است، اما در بازار ۲۷۰ میلیون تومان قیمت خورده است؛ خب قرار است کدام قیمت ملاک باشد؟ اگر ملاک را بازار در نظر بگیریم، پس تکلیف قیمت رسمی و ثبت شده چیست؟

این کارشناس با بیان اینکه بهانه تدوین‌کنندگان قانون مالیات ستانی از خودرو، مقابله با سفته بازی است، می‌گوید: کسی که در بازار خودرو دلالی می‌کند، اصلا خودرویی را به نام نمی‌زند که بشود از او مالیات گرفت.زاوه تاکید می‌کند: مساله دیگر اینجاست که به فرض کنترل سفته‌بازی در بازار خودرو، نقدینگی به بازار دیگری منتقل خواهد شد، بنابراین مساله اصلی در چالش سفته‌بازی، حجم بالای نقدینگی و تورم است که باید فکری به حال آنها کرد.زاوه این را هم می‌گوید که مالیات ستانی، اثر ضد‌تورمی دارد، منتها نه از باب کاهش قیمت، بلکه با توجه به افزایش درآمد دولت؛ منتها دولتی که انضباط مالی داشته باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها