کد خبر : 65275

چند پیشنهاد ساده برای از سرگیری واردات خودرو

چند پیشنهاد ساده برای از سرگیری واردات خودرو

افزایش عرضه در بازار خودروهای وارداتی در حالی است که زمزمه هایی مبنی بر لغو ممنوعیت واردات خودرو به گوش می‌رسد. منهای اینکه احیای برجام و لغو تحریم می‌تواند فضا را برای آزادسازی واردات خودرو باز کند، مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را در نظر گرفته که براساس آن، واردات به ازای صادرات آزاد خواهد شد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، این طرح که باید در صحن علنی به رای گذاشته شود، با مخالفت کارشناسان و فعالان عرصه واردات خودرو مواجه شده است. به گفته آنها با وجود ضعف شدید صادرات خودروهای داخلی، اجرای طرح واردات به‌ازای صادرات امکان‌پذیر نیست. در این مورد دبیر انجمن وارکنندگان خودرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: مگر ما چقدر صادرات خودرو داریم که به ازای آن واردات انجام دهیم؟

مهدی دادفر با بیان اینکه طرح مجلس به هیچ وجه امکان اجرا ندارد و کاربردی نیست، می‌افزاید:به جای چنین طرح‌های ناکارآمدی بهتر است پیشنهادهایی که افراد با تجربه و کاربلد در حوزه واردات داده اند، مورد بررسی قرار گیرند تا از بین آنها به یک راهکار منطقی برای ازسرگیری واردات خودرو برسیم. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات به ازای صادرات یعنی واردات ممنوع، زیرا خودروسازان داخلی توان صادرات قوی را ندارند و نمی‌توانند با رقبای گردن‌کلفت خود حتی در منطقه رقابت کنند.

وی می‌گوید:در این سال‌ها که خودروسازی در اختیار و حمایت دولت بوده، نتوانسته ایم صادرکننده خوبی باشیم، خب حالا چه اتفاق خاصی رخ داده که می‌خواهند واردات را به صادرات گره بزنند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌افزاید: دغدغه اصلی در واردات خودرو، مساله ارز است به همین دلیل ما چند پیشنهاد برای ازسرگیری واردات داده‌ایم که در آنها ورود خودرو بدون انتقال ارز هم دیده شده است. دادفر با بیان اینکه پیشنهاد نخست، استفاده از سرمایه ایرانی‌ها در خارج از کشور است تاکید می‌کند: برخی از ایرانی‌ها در خارج از کشور سرمایه دارند و حاضرند آن را در واردات خودرو به کار گیرند، به نحوی که بدون انتقال ارز از کشور، خودروهای خارجی وارد خواهند شد.

خودروی وارداتی

در واقع ارز موردنیاز برای خرید این خودروها، از خارج تامین می‌شود نه از داخل. دادفر در مورد پیشنهاد دوم نیز می‌گوید: در کنار سرمایه‌داران ایرانی، هستند خارجی‌هایی که تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه صادرات خودرو به ایران دارند. در گذشته نیز این رویه وجود داشته و به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار پاکستانی با یکی از شرکت‌های واردکننده خودرو در کشور همکاری داشت. به گفته وی، در حال حاضر نیز امکان استفاده از سرمایه خارجی‌ها برای واردات خودرو به کشور وجود دارد و دیگر دغدغه خروج ارز نخواهیم داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اما واردات خودروهای برقی و کم مصرف را نیز دیگر پیشنهاد موجود برای حل مساله واردات می‌داند. دادفر می‌گوید: می‌توان صرفا واردات خودروهای برقی و هیبریدی را که تعرفه آن نیز مشخص شده، آزاد کرد؛ چنین اقدامی می‌تواند زمینه‌ساز تغییر ذائقه مشتریان نیز بشود و گام بلندی به سمت توسعه خودروهای پاک در کشور برداشت. وی می‌افزاید: این سناریو در مورد خودروهای کم مصرف نیز قابل‌اجرا است و اگر مورد موافقت قرار گیرد، به تدریج اثرگذاری خود را در کاهش مصرف سوخت نشان خواهد داد.  

دادفر اما در مورد زمزمه‌های مربوط به واگذاری تمام یا بخشی از واردات خودرو به خودروسازان نیز می‌گوید: این کار یعنی انحصار در انحصار؛ از طرفی واگذاری واردات خودرو به خودروسازان حتی اگر انحصار هم نباشد، قاعده درستی ندارد و مرسوم نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها