کد خبر : 65233

2 خودروساز بزرگ تا پایان 1400 چند دستگاه خودرو پیش فروش می کنند؟

بررسی اطلاعات شرکت‌های خودروساز در سایت کدال سازمان بورس در ارتباط با برآورد فروش آنها تا پایان سال جاری نشان می‌دهد بیشتر بار فروش روی دوش ایران‌خودرو قرار دارد. ایران‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان سال جاری در مجموع 497 هزار و 400 دستگاه از انواع خودروهای سواری خود را به بازار عرضه خواهند کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، این تعداد فروش به آن معناست که طی سال جاری آبی‌های جاده مخصوص به تنهایی بیش از 52 درصد فروش سال را بر عهده دارند. بعد از ایران‌خودرو، خودروسازی سایپا در جایگاه دوم قرار دارد. نارنجی‌های جاده مخصوص برآورد کرده‌اند طی سال جاری در مجموع 341 هزار و 300 دستگاه از محصولات خود را برای فروش به بازار عرضه کنند. بنابراین این خودروساز سهمی حول و حوش 36 درصدی از فروش را در بازار خواهد داشت. همچنین پارس‌خودرویی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند 116 هزار و 660 دستگاه خودرو تا پایان سال عرضه خواهند کرد. به عبارت دیگر سهم این خودروساز از برآورد فروش خودروسازان در سال جاری حدود 12 درصد خواهد بود.

حال سراغ جزئیات فروش تا پایان سال 1400 می‌رویم‌. از ایران‌خودرو شروع می‌کنیم. این خودروساز در مقایسه با سال گذشته رشدی حدود 7 درصدی را در عرضه محصولاتش به بازار پیش‌بینی کرده است. در میان محصولات حاضر در سبد محصولاتی این خودروساز بیشترین سهم فروش برای گروه پژو برآورد شده است. آبی‌های جاده مخصوص برآورد کرده‌اند طی سال جاری حدود 282 هزار و 400 دستگاه از محصولات خود با برند پژو را به فروش برسانند. این به آن معناست که بیش از 56 درصد فروش ایران‌خودرو در سال جاری به فروش محصولات حاضر در سبد این گروه اختصاص دارد.

اما مقایسه برآورد فروش ایران‌خودرو برای این گروه خودرویی در مقابل فروش محقق شده گروه پژو در سال گذشته حکایت از افت حدود 16 درصدی محصولات این گروه خودرویی دارد. براساس برنامه پیش‌بینی شده آبی‌های جاده مخصوص در سال 1400 در مجموع حدود 53 هزار و 900 دستگاه کمتر از محصولات تولیدی با برند پژو را به فروش می‌رسانند. آنچه مشخص است در طول سه سال گذشته همراه با افزایش هزینه‌های تولید و قیمت‌گذاری دستوری، بیشتر محصولات پژو در شرکت ایران‌خودرو با ضرر و زیان تولید شده است‌. بر این اساس سال گذشته نیز که شورای رقابت در سه مرحله مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داد باز هم محصولات گروه پژو با زیان تولید به بازار عرضه می‌شد‌. 

بازار خودرو 1

این خودروساز به دنبال این است که طی سال 1400 فروش محصولات خود را به 341 هزار و 300 دستگاه برساند. این در‌حالی‌ است که سایپایی‌ها سال گذشته نزدیک به 297 هزار و 800 دستگاه از انواع محصولات خود را به فروش رساندند. نگاهی به برآورد فروش این خودروساز برای سال جاری نشان می‌دهد عمده تمرکز این خودروساز در بخش فروش روی محصولات حاضر در خانواده x200 یا همان تیبا است. غول نارنجی جاده مخصوص پیش‌بینی کرده طی سال جاری در مجموع 248 هزار دستگاه از اعضای حاضر در خانواده x200 را به بازار عرضه کند.

چنانچه این خودروساز بتواند این هدف‌گذاری خود را محقق کند می‌تواند فروش خانواده x200 را در سال جاری به نسبت سال گذشته حدود 17 درصد رشد دهد. خانواده x100 نیز در حال حاضر تنها با یک عضو یعنی پراید 151 یا همان وانت پراید در صورت‌های مالی این خودروساز حضور دارد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد برآورد فروش خانواده X100 در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته افتی حول و حوش 66 درصدی را تجربه می‌کند. دلیل این امر هم مشخص است، زیرا دیگر اعضای سواری حاضر در این خانواده، تولید نمی‌شوند. نارنجی‌های جاده مخصوص در هدف‌گذاری خود برای سال 1400 پیش‌بینی کرده‌اند که 65 هزار دستگاه از محصول نوبرانه خود یعنی شاهین را به فروش برسانند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها