کد خبر : 65074

عیار تقاضای واقعی خودرو از دوربین قیمت کوییک R

عیار تقاضای واقعی خودرو از دوربین قیمت کوییک R

از اواخر سال 98 و به طور مشخص از بهار سال 99 تقاضا برای خودرو صفر کیلومتر با قیمت مصوب کارخانه روند رو به رشد محسوسی پیدا کرد. تا جایی که در برخی از فروش های فوق العاده تقاضا به بیش از 3 میلیون دستگاه هم رسیده است.

به گزارش خودروتک، بازار خودرو صفر کیلومتر کشور که در شرایط معمول با عرضه زیر یک میلیون دستگاه در تعادل بود به ناگاه با چنین سیل تقاضایی رو به رو شد و این ذهنیت را به وجود آورد که نیاز بازار خودرو جهش پیدا کرده است.

زمانی که صحبت از نیاز بازار خودرو می کنیم منظورمان تقاضای واقعی است که به آن تقاضای مصرفی نیز گفته می شود. این تقاضا در برابر تقاضای سفته بازانه یا همان تقاضایی که به منظور فروش با سود حداکثری وارد بازار می شود قرار می گیرد. تقاضای سفته بازانه وارد هر بازاری بشود نظم و تعادل آن را بر هم می زند. تبدیل شدن کالاها به کالای سرمایه در شرایط تنش های اقتصادی و تورمی یکی از عوامل ورود تقاضای سفته بازانه به آن بازار است. اتفاقی که برای خودرو نیز در سال 99 رخ داد و زمینه جهش تقاضا و قیمت خودرو را فراهم کرد.

جدیدترین فروش فوق العاده سایپا که دیروز قرعه کشی شد با عرضه دو مدل خودرو کوییک انجام گرفت که تعداد تقاضای آن می تواند تصویر واقعی تری از میزان تقاضا در بازار خودرو ارائه کند. در این فروش فوق العاده که با قیمت قطعی مصوب انجام شد تنها کمی بیش از 97 هزار نفر متقاضی وجود داشت. اما چرا این تقاضا می تواند تصویری از میزان تقاضای واقعی برای خودرو صفر کیلومتر باشد؟

علت آن را باید در اختلاف قیمت کوییک در بازار و کارخانه جستجو کرد. به عنوان مثال قیمت کوییک R در کارخانه 149 میلیون تومان و قیمت آن در بازار اکنون در حدود 159 میلیون تومان است. یعنی تنها 10 میلیون تومان اختلاف قیمت. آن هم در شرایطی که در دو هفته اخیر بازار خودرو روند افزایش قیمت داشته است و در شرایط کاهش قیمت ارز می توان انتظار اختلاف قیمت زیر 10 میلیون تومان را داشت. به این ترتیب این اختلاف قیمت یا در واقع سود 10 میلیون تومانی و کمتر برای تقاضای سفته بازانه جذابیتی ایجاد نمی کند.

از این روست که که کارشناسان اقتصادی بر این عقیده اند که افزایش قیمت خودرو در کارخانه و آزادسازی آن هم نقدینگی بیشتری را نصیب تولید کننده می کند و هم تقاضای سفته بازانه را از بازار فراری می دهد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها