کد خبر : 64468

دومینوی کاهش تقاضا در پیش فروش خودرو

دومینوی کاهش تقاضا در پیش فروش خودرو

جدیدترین آمار از ثبت نام در پیش فروش خودرو که به فروش اخیر ایران خودرو اختصاص دارد حاکی از آن کاهش محسوس تقاضا برای شرکت در پیش فروش خودرو است. کاهشی که می توان رد آن را در چند عامل جستجو کرد. در ادامه این عوامل را بررسی می کنیم.

به گزارش خودروتک، نگاهی به میزان متقاضیان ثبت نام کرده در سه پیش فروش خودرو شرکت ایران خودرو در ماه های فروردین، اردیبهشت و تیر حاکی از آن است که تقاضا بیش از گذشته از پیش فروش خودرو دور شده است. اما چرا پیش فروش خودرو جذابیت خود را از دست داده است. در ابتدا بهتر است نگاهی به آمار پیش فروش خودرو در این سه مقطع زمانی داشته باشیم.

در پیش فروش ایران خودرو در فروردین امسال کمی بیشت از یک میلیون نفر شرکت کردند. پیش فروش این شرکت در اردیبهشت ماه 726 هزار متقاضی و پیش فروش کنونی 325 هزار متقاضی داشت.

هر چند ترکیب خودروهای عرضه شده در این پیش فروش ها قطعا در میزان تقاضا موثر است اما این حجم از ریزش تقاضا را نمی توان صرفا در ترکیب خودروها جستجو کرد.

یکی از اصلی ترین دلایل کاهش تقاضا برای پیش فروش خودرو ، رکودی حاکم بر بازار خودرو است که عملا از اواسط زمستان 99 آغاز شده و کماکان ادامه دارد. اصلی ترین دلیل این رکود نیز عقب نشینی مشتریان به دلیل انتظار برای نتیجه مذاکرات احیای برجام است. چرا که اگر توافق نهایی بین طرفین انجام شود هم تحریم صنعت خودرو برداشته می شود و هم شاهد کاهش محسوس نرخ ارز خواهیم بود که هر دو بر کاهش قیمت خودرو اثر مستقیم خواهند داشت.

از سوی دیگر مشخص نبودن قیمت قطعی خودرو در مدل پیش فروش، و موکول شدن قیمت نهایی به قیمت مصوب خودرو در زمان تحویل، موجب می شود تا تقاضای سفته بازانه رغبت کمتری به مشارکت از خود نشان دهد. به ویژه که در شرایطی که احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد، حاشیه سود فروش خودرو در زمان تحویل نیز برای متقاضی مشخص نیست.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها