کد خبر : 64159

چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید احتمال آنکه قیمت خودرو در کوتاه مدت کاهش پیدا کند وجود دارد اما در بلندمدت احتمالا نرخ بالای تورم مانع از تداوم کاهش‌ها خواهد شد.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصادآنلاین، یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید احتمال آنکه قیمت خودرو در کوتاه مدت کاهش پیدا کند وجود دارد اما در بلندمدت احتمالا نرخ بالای تورم مانع از تداوم کاهش‌ها خواهد شد.

بازار خودرو از نیمه دوم سال گذشته وارد فاز جدیدی از رکود انتظاری شد. در حالی که در نیمه نخست سال۹۹، تحت تاثیر تداوم تحریم‌ها و فشار دولت ترامپ، قیمت ارز روند صعودی خود را ادامه می‌داد و همین موضوع به افزایش چند باره قیمت خودرو در بازار منجر شد، از پاییز سال قبل و همزمان با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، ابتدا قیمت ارز و پس از آن قیمت خودرو کاهشی محسوس را تجربه کرد.

این کاهش قیمت اما به افزایش خرید و فروش‌ها و رونق در بازار منجر نشد. در واقع با توجه به اینکه علت اصلی کاهش قیمت‌ها، فضای روانی جدید برای کاهش تورم و از بین رفتن تحریم‌ها بود، بسیاری از خریداران واقعی با توجه به نامشخص بودن شرایط بازار و امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها از ورود به بازار خودداری کردند و همین امر دوره جدیدی از رکود انتظاری را به وجود آورد.

بازار خودرو 1

این رکود انتظاری تا سال جدید نیز ادامه پیدا کرد و در نهایت با توجه به نامشخص باقی ماندن سرنوشت مذاکرات وین، در سه ماهه ابتدایی امسال نیز خرید و فروش خودرو در کف خود باقی ماند. با این وجود فربد زاوه – کارشناس صنعت خودرو – می‌گوید همچنان پیش‌بینی قطعی از آینده بازار خودرو دشوار خواهد بود، هرچند در کوتاه مدت و بلندمدت می‌توان دو سناریو متفاوت را در نظر گرفت.

او اظهار کرد: بر اساس آمارهایی که وزارت صمت از تولید خودرو در سال ۹۹ ارائه کرده، میزان تولید خودرو از تقاضای فعال در بازار پیشی گرفته و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها منجر شده است. صرف نظر از برنامه‌ریزی کلان برای تولید خودرو در داخل، فعلا شرایط بازار به شکلی است که تعداد خودروهای عرضه شده در بازار نسبت به خریداران واقعی بالاتر رفته و همین موضوع می‌تواند در کوتاه مدت به کاهش قیمت خودرو منجر شود.

این کارشناس با اشاره به وضعیت قیمتی خودروهای تولیدی سال۹۹ در بازار گفت: با توجه به اینکه میزان تولید و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته، قیمت خودروهای تولیدی امسال قدری افزایش یافته اما خودروهای تولیدی سال۹۹ با تعدادی بالا در بازار عرضه شده‌اند و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها نیز منجر شده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها