کد خبر : 62744

افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو با مجوز شورای رقابت

آنچه مشخص است شورای رقابت بی سر و صدا مجوز آزادسازی قیمت محصولات کم تیراژ را به صورت مشروط صادر کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، دی ماه سال گذشته این شورا برای اینکه شرکت‌های خودروساز بتوانند محصولات کم تیراژ خود را قیمت‌گذاری کنند به آنها اعلام کرده  بود در صورتی می‌توانند این کار را انجام دهند که در محصولات کم تیراژ رشد تولید50 درصدی داشته باشند.

به عبارت دیگر چنانچه خودروسازان در تولید محصولات کم تیراژ خود موفق به رشد 50 درصدی می‌شدند می‌توانستند به صورت مستقل نسبت به قیمت‌گذاری این محصولات اقدام کنند. اما اگر این رشد اتفاق نمی افتاد دیگر خبری از قیمت‌گذاری این محصولات توسط شرکت‌های خودروساز نبود و قیمت‌گذاری این محصولات نیز براساس نظر اعضای شورای رقابت تعیین می‌شد .

با این حال اما شورای رقابت مصوبه خود را به دلیل تبعات اجتماعی افزایش قیمت بعد از چند روز لغو کرد با این حال در اردیبهشت امسال مجوز میانگین افزایش 9درصدی را به خودروسازان داد حال آنکه تولید کنندگان می‌توانند در محصولاتی که حاشیه سود زیادی در بازار دارد  یا با زیان تولید مواجه هستند تا سقف 14 درصد نیز به قیمت محصولات تولیدی خود بیفزایند.

در حال حاضر بخشی از محصولات شرکت‌های خودروساز به نسبت سایر محصولات از حاشیه بازار بیشتری برخوردار هستند این به آن معناست که فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه این محصولات بیشتر از دیگر محصولات تولیدی خودروسازان است.اما این فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار برای محصولات کم‌تیراژ چقدر است؟

فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار برای خودروهای کم تیراژ عدد ثابتی نیست و محصول به محصول متفاوت است اما می‌توان گفت  به‌طور میانگین عددی بین 80 تا 100 میلیون تومان را شامل می‌شود. ( هر چند در برخی از خودروها گاه به 152 میلیون تومان نیز می‌رسد) به‌طور مثال ایران‌خودرو در آخرین پیش‌فروشی که انجام داد مبلغ پیش‌پرداخت برای متقاضیان دناپلاس توربو شارژ با گیربکس اتوماتیک را 185 میلیون تومان اعلام کرده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها