کد خبر : 61962

فروش پژو پارس 30 میلیون تومان زیر قیمت تمام شده!

فروش پژو پارس 30 میلیون تومان زیر قیمت تمام شده!

اگر چه از سال گذشته تصمیم به افزایش فصلی و اکنون شش ماهه قیمت کارخانه خودرو گرفته شد اما این افزایش ها هم گویا دردی از هزینه های تولید خودروسازان را دوا نمی کند.

به گزارش خودروتک، افزایش سالی یک بار قیمت خودرو در سنوات گذشته بدون در نظر گرفتن واقعیت های تورم به خصوص تورم تولید کننده در بخش خودرو موجب شده است شرایطی رقم بخورد که برای بسیاری از مردم و در واقع مصرف کنندگان خودرو باور پذیر نیست.

اینکه خودروسازان محصول تولیدی خود را حتی باوجود افزایش قیمت های یک سال اخیر، همچنان زیر قیمت تمام شده می فروشند عجیب است، اما صورت های مالی و زیان انباشته ای که در اسناد مثبته نمود پیدا می کند گویای همه چیز است.

سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، به نکات جالب و البته تلخی در خصوص وضعیت تولید خودرو اشاره می کند.

معمارباشی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: به جز خودرویی مثل کوییک که با قیمت بازار متعادل شده‌اند در اغلب خودرو‌ها شرکت‌ها در حال زیان دادن هستند. امروز ایران خودرو مجبور به کاهش تیراژ تولید پژو پارس شده است ،چرا که روی هر خودرو پژو پارس حدود ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌دهد. این زیان باعث می‌شود سبد محصولات تولیدی خود را به سمت محصولات با زیان کمتر سوق دهد و ممکن این خودرو‌ها در توان خرید همه مردم نباشد.

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: از سال گذشته تعداد زیادی از پروژه‌های استاندارد را منوط به رفع مشکلات قیمت گذاری خودرو کرده بودیم و وعده حل این مشکل داده شده بود، اما امروز این شرکت‌ها با حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان مواجه است. آیا شورای رقابت الآن حاضر است در قبال این اختلاف و استاندارد‌های اجرایی نشده پاسخگو باشد و مسئولیت عقب افتادن پروژه‌های استاندارد سازی و توسعه محصول را بپذیرد؟

او اظهار کرد: پیشنهاد جهش تولید، افزایش تیراژ تولید و متعادل شدن قیمت‌ها طرحی بود که از طرح سازمان گسترش مطرح شد، اما امروز برای فروش محصول به قیمت تمام شده باید خواهش کنیم. تورم ۱۸ درصدی که بانک مرکزی اعلام می‌کند با آنچه که کف کارخانجات احساس می‌شود، متفاوت است. ادامه دار شدن این روند تعطیلی خودرو ساز‌ها و در نهایت آسیب جدی برای اقتصاد به همراه دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها