کد خبر : 61925

زیان افزایش قیمت 9 درصدی خودرو برای «دو سر» بازار

زیان افزایش قیمت 9 درصدی خودرو برای «دو سر» بازار

شورای رقابت در شرایطی افزایش قیمت حدود 9 درصدی را برای محصولات ایران خودرو و سایپا تصویب و اعلام کرد که این میزان گرهی از کار هر دو سر عرضه و تقاضا باز نخواهد کرد.

به گزارش خودروتک، افزایش 8.2 درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و 8.9 درصدی خودروهای سایپا در شرایطی برای شش ماه ابتدایی سال 1400 اعمال می شود که این مصوبه نه کارگشای پوشش زیان انباشته خودروسازان و تامین نقدینگی مناسب برای آنها به منظور افزایش جهشی تولید است و نه شکاف میان قیمت بازار و کارخانه خودرو را پر می کند تا سفته بازان از وسوسه فروش های فوق العاده بیرون بیایند و عرصه برای تقاضای واقعی باز شود.

از سوی دیگر این افزایش قیمت کارخانه برای پیش فروش های سال گذشته که موعد تحویل شش ماهه اول امسال دارند و بدون سود هستند هم اعمال نمی شود. این یعنی بخشی از پیش بینی خودروسازان برای افزایش درآمد از محل قیمت جدید خودرو عملا بلاموضوع شده است.

در این شرایط این احتمال وجود دارد که خودروسازان اقدام به فروش های جدید کرده و عمده تولید خود را به این فروش های جدید که حدود 9 درصد نقدینگی بیشتری را عاید آنها می کند اختصاص دهند.

از سوی دیگر افزایش اندک قیمت خودرو در کارخانه این سیگنال را به دلالان خودرو و کسانی که قصد خرید و فروش خودرو برای کسب سود و نه استفاده را دارند می دهد که فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار کماکان ادامه خواهد داشت. به این ترتیب امسال نیز باید در انتظار تقاضاهای چند میلیونی برای فروش های خودرو به ویژه فروش فوق العاده باشیم و داستان فروش با قرعه کشی ادامه خواهد داشت!

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها